MotoPlus 12 - 2021
*De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK PARKEERGELD MOTOREN Haagse primeur? Onaangenaam nieuws van de Haagse gemeenteraad: wethouder Robert van Asten (D66) stelt voor parkeergeld te heffen voor motoren in de strijd tegen de parkeerover- last in de stad. Uiteraard hoef ik jullie niet te overtuigen van de absurditeit van dit plan, maar hopelijk kan onze gemeenschappe- lijke verontwaardiging over dit plan het tij keren. Want als Den Haag parkeergeld gaat heffen voor tweewielers, dan zullen andere steden snel dit voorbeeld volgen om de kas te spekken. Overigens moet ik wel zeggen dat ik de problematiek snap en zeker niet tegen het verscherpen van parkeermaatregelen ben. Na jaren met motor in het Haagse centrum te hebben gewoond, weet ik dat er weinig openbare ruimte is en zie ik ook in dat de parkeerdruk verlicht moet worden. Echter, Van Asten zou de motorfiets juist als welkom alternatief voor de auto moeten zien en niet als deel van het probleem. Hoeveel motoren passen er in een parkeervak van een auto? Kijk naar Scheveningen waar 20 motor parkeerplaatsen zijn op de ruimte van drie autovakken. Kortom, een motor staat niet gelijk aan een auto, niet in omvang en dus ook niet in mate van parkeercapaciteit. Een andere reden waarom het Haagse plan geen hout snijdt is dat Den Haag een vrije terrasregeling hanteert. Dat wil zeggen dat elke horecagelegenheid vergunningsvrij een terras mag exploiteren zolang de voet- gangersdoorgang 1,5 meter breed blijft. Met andere woorden, als er zelfs ruimte genoeg is om her en der terrassen op te zetten, dan is er zeker ruimte om een aantal motoren op de stoep te stallen. Waarom zou dit door kosten ontmoedigd moeten worden? Dennis Driessen TE LUID IS UIT Zeurende minderheid Ik wil toch even iets rechtzetten over ‘te luid is uit’. Ik durf mezelf toch wel motorrijder in hart en nieren te noemen en rijd al drie jaar het hele jaar door, in binnen- en buitenland. En toch geniet ik wel van de ‘herrie’. Met mijn MT-01 (die vrij luid is) krijg ik ook meer duimpjes dan middelvingers. Feit is dat mensen het mooi en mensen het vervelend vinden. Ik geloof alleen dat het de meeste mensen niets kan schelen. Laten we dus geen stem geven aan de minder- heid, die klaagt over uitlaten-skateparken-hui- lende kinderen-lachende kinderen-barbecue geuren en noem het maar op. Je hoeft niet overal in mee te gaan, en een beetje rekening houden met elkaar is nooit verkeerd. Maar dat zit hem gewoonweg niet in uitlaatgeluid, meer in de zeurende ouwe minderheid. Peter de Vries OLDTIMERS Welke eisen? Aan welke eisen moeten oldtimers of oudere motoren eigenlijk voldoen? De eisen zoals die golden ten tijde van hun constructiejaren of aan de nieuwste eisen? Bart Maenhoudt In principe moet een oldtimer voldoen aan de eisen zoals die destijds golden, dus toen de motor voor het eerst op de weg kwam. Anders zou er geen motor ouder dan drie jaar op de weg mogen, omdat de laatste jaren de milieuregels qua uitlaatgas-emissie enorm zijn verzwaard. Bovendien is ABS tegenwoordig verplicht, en dat heeft een motor van de vorige eeuw natuurlijk ook niet. Dus dan zou elke motor zonder ABS meteen een museumstuk zijn. Maar dat is geluk- kig dus niet zo. HELM IN DE PITSTRAAT Verplicht Waarom dragen monteurs tijdens een MotoGP-weekend een helm in de pitstraat? De tijd dat de klepdeksels je om de oren vlogen is toch allang voorbij? Willy Laing We hebben het even nagevraagd bij onze GP-reporter Frank Weeink. Zijn antwoord: “Daar weet ik helaas niet het exacte antwoord op, ik weet alleen dat het te maken heeft met de drukte in de pits en het minimaliseren van het gevaar, vooral natuurlijk als er motoren binnenkomen. Alvaro Bautista reed een aantal jaren geleden een monteur aan in de hectiek rond een machinewissel in een ‘flag to flag’-race. Daarna zijn de regels strenger geworden. De helmen zijn nu verplicht tijdens Q1 en Q2 op zaterdagmiddag (de kwalificaties), tijdens de warm-ups en tijdens flag to flag-races. Ze zijn niet alleen verplicht voor de teams, maar voor iedereen (ook cameramensen, fotografen, etc.) die op die momenten in de pitlane is.” MAIL MOTOPLUS 51
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3