MotoPlus 12 - 2021

COMPAC T TEST MOTOPLUS 49 diënten voor een stevig partijtje vegen net als voorheen op uitstekende wijze gemixt. In stilstand produceert de 890 alvast een aanstekelijk geluid uit de hoog geplaatste einddemper, maar langzaam meerollen in stadsverkeer zonder last in een hoge versnel- ling is net als voorheen niet het sterkste punt van de KTM. Snel de stad uit dus, waar de 46-mm gaskleppen verder geopend kunnen worden. Hier maakt de paralleltwin indruk in het middengebied, waarin hij bijzonder leven- dig is. Dankzij de extra power spurt de 890 nu in 11,5 seconden naar een snelheid van 200 km/uur, waar de 790 daar nog 12,9 tellen voor nodig had. Standaard heb je de keuze uit drie rijmodi: Rain, Street en Sport. De Street-modus vormt daarbij het beste compromis voor alle omstandigheden, waarbij de stevige voorwaartse drang van de twin wordt gecom- bineerd met een fijne gasrespons. Mooi mee- genomen is dat de KTM zijn bescheiden dorst heeft behouden. Bij secundair verbruik ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 23,3, wat bij- zonder netjes is. Met 14 liter tankinhoud kom je dan een goede 325 kilometer ver. Ook op andere punten verschilt de nieuwe 890 weinig van zijn voorganger. Als het om de vering gaat bijvoorbeeld. Aan de voor- De nieuwe 890 Duke lijkt als een eeneiige tweeling op zijn voorganger, de 790 Duke. Net als voorheen steunt de achterschokdemper direct op de swingarm af. Wel zijn de eerdere Maxxis-banden – die niet de beste indruk maakten – vervangen door een set ContiRoads van Continental. MOTOR paralleltwin, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, benzine-injectie, geregelde katalysator, zesversnellings­ bak, X-ring-ketting. Boring x slag 90,7 x 68,8 mm Cilinderinhoud 889 cc Max. vermogen 85,0 kW (115 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 92 Nm bij 8.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork, Ø 43 mm, aluminium swingarm met mono­ schokdemper, dubbele schijfrem voor, Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter, Ø 240 mm, tweezuiger remklauw, bochten-ABS. MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.476 mm, bal­ hoofdhoek 66,0°, naloop 99 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 189 kg, max. belading 241 kg, tankinhoud 14,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren oranje, zwart Prijs NL € 12.800,- / B € 10.899,- INFO NEDERLAND EN BELGIË www.ktm.com TECHNISCHE GEGEVENS KTM 890 DUKE zijde huist een 43-mmWP upside-down vork zonder stelmogelijkheden. Net als bij de 790 werkt die vork niet heel fijngevoelig, waarbij kleine storingen redelijk ongefilterd worden doorgegeven. Daar veranderen ook de nieuwe banden weinig aan. Om de wielen liggen nu ContiRoad-rubbers, waarmee de 890 Duke overwegend heel handelbaar aanvoelt en meer in balans voelt dan de 790 met de eer- dere Maxxis-banden deed. Bovendien word je bij het betere spor- tieve stuurwerk ondersteund door een flink elektronica-arsenaal, waaronder tractie­ controle en ABS met bochtenfunctie en een extra Supermoto-ABS-functie. Naast de al genoemde modi en het goed afleesbare TFT-display is het allemaal standaard aan boord bij de 890. Wie echter dezelfde features als bij de 790 wil gebruiken (quickshifter, vrij programmeerbare Track-modus, launch con- trol en meer) moet nog iets dieper in de bui- del tasten, want voor het Tech-Pack waar dat onder valt vraagt KTM een meerprijs bovenop de standaardprijs van € 12.800,-. Iets meer dan je voorheen voor de 790 betaalde, maar de extra pret die de plus aan vermogen en cilinderinhoud oplevert, maakt het meer dan de moeite waard. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3