MotoPlus 12 - 2021

KAWASAKI ZX-10R EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 47 mm, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (met anti-hop-functie), zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire over­ brenging 41 : 17. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 149,3 kW (203 pk) bij 13.200 tpm Max. koppel 114,9 Nm bij 11.400 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, alu­ minium swingarm met monoschokbreker en hevel­ systeem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger rem­ klauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17 Banden standaard Bridgestone RS10 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 105 mm, veerweg v/a 120/115 mm, zithoogte 835 mm, rijklaar gewicht vol­ getankt 207 kg, tankinhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 6.000 km Kleuren groen/wit/zwart en zwart/groen Prijs NL € 21.999,- / B € 19.699,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nl TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI ZX-10R aan de voorzijde, die nu veel stabieler aanvoelt tijdens het harde aanremmen na het rechte stuk over start/finish. In het voorwiel vind je trouwens wederom de high-end Brembo M50 monoblocks, die hun missie meer dan uitstekend uitvoeren. Ze pakken gretig maar niet overdonderend aan, zijn uitstekend te doseren en desgewenst rem je de oogbollen op het asfalt. De mildere mapping mist z’n uitwerking ook niet, het aan-/uit-moment is nagenoeg verdwenen en zeker niet storend meer. Er zit alleen wel een addertje onder het gras, in de Middle-modus staat namelijk ‘maar’ 80 procent van het vermogen tot je beschikking en dat wil je natuurlijk niet op het circuit. Je wilt het volle vermogen met een wat mildere gasrespons, maar die optie is er niet is en dat is toch wel zonde. Kawasaki heeft ervoor gekozen om de verschillende hulpsystemen aan elkaar te linken, wat de gebruiksvriendelijkheid absoluut ten goede komt, maar iets meer keuzevrijheid was de spreekwoordelijke kers op de taart geweest. Desnoods enkel in de Rider-modi, waar je dan gasrespons/vermogen, tractiecontrole, ABS en wheelie-controle naar eigen smaak zou kun- nen combineren. Maar goed, je moet wat te wensen overhouden, nietwaar? Verder overtuigt de vernieuwde ZX-10R op alle fronten. Zeker ook qua ergonomie, waarbij ik met m’n 1,90 meter vooral dankbaar ben voor de hogere en grotere ruit, waar je moeiteloos achter wegduikt. Het meest opvallende is ech- ter nog wel de subtiele werking van de elektro- nica. Een jaar of vijftien geleden waren al die elektronische snuisterijtjes op een superbike nog bijna als vloeken in de kerk. Maar inmid- dels zijn ze zo ingeburgerd en doorontwikkeld dat ze, zonder storend aanwezig te zijn, niet alleen voorzien in meer veiligheid, maar ook in duidelijk snellere rondetijden. Met een rijklaar gewicht van 207 kilo komt de ZX-10R bijna op een pk-gewichtsverhouding van één op één, dat op zich is al opvallend. Dat je deze Kawa dan ook nog zo probleemloos, gecontroleerd en trefzeker in alle hoeken en gaten van het circuit gooit, maakt het feest alleen maar meer compleet! n -CONCLUSIE Met zes WK Superbike-titels achter de naam, weet je dat het met de basis van de ZX-10R wel snor zat. En ook nu nog zit, want het gemak waarmee het kanon uit Kobe zich over het circuit laat jagen is ronduit aanstekelijk, je hoeft geen Jonathan Rea te heten om je een volleerd coureur te voelen. Je kunt te allen tijde, ook met de knie aan de grond liggend op één oor, het volle potentieel oproepen, dat dankzij de perfecte balans tussen een messcherp sturend rij- wielgedeelte en doeltreffende elektronica zeer effectief in voorwaartse drang wordt omgezet. Gas tegen de stuit en iedere fractie van een pk die zou kunnen bijdragen aan extra acceleratie­ vermogen wordt gemobiliseerd. Geniaal! Feit is alleen dat de meeste ZX-10R’s hun leven nog gewoon op de openbare weg slijten, waar het niet altijd op het scherp van de snede gaat. Die kant van het verhaal is Kawasaki gelukkig niet vergeten, getuige onder meer de nieuwe cruise-control, informatieve TFT-dashboard en de geïntegreerde rijmodi met passende instellingen voor verschillende rijomstandigheden. Iets met win-win heet dat toch? De lijnen van de nieuwe ZX-10R zijn veel hoekiger en scherper geworden, wat het literkanon zeker aan de voorzijde een veel agressievere uitstraling geeft.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3