MotoPlus 12 - 2021
Correcte banden spanning Helaas is in onze sportbandentest (MotoPlus 8/2021) de verkeerde bandenspanning afgedrukt. Voor circuitgebruik gelden de volgende fabrieksopgaven (v/a, in bar): Bridgestone S22 2,3/1,7, Continen- tal Sport Attack 4 2,5/1,9, Dunlop Sportsmart TT 2,0/1,6, Metzeler M9RR 2,5/2,3, Michelin Power 5 2,5/2,9 en Pirelli Rosso Corsa II 2,5/2,3. Met deze (juiste) banden spanning zijn de motoren in de test ook gereden. Bihr neemt Paaschburg &Wunderlich over Bihr, distributeur van motorkleding, onderdelen, accessoires, banden, scooters en quads, heeft het Duitse Paaschburg & Wunderlich over genomen. Het Duitse bedrijf is in eigen land een van de grootste spelers op het gebied van onder delen en accessoires en is onder andere bekend van huismerken als LSL, Highsider en Shin Yo. Dat versterkt uiteraard de positie van Bihr in Duitsland, maar middels een Amerikaanse dochteronderneming van Paaschburg & Wunderlich kan Bihr onder andere ook het eigen kledingmerk RST in de Verenigde Staten gaan uitrollen. Nieuwe Benelux-impor teur Mutt Motorcycles Mutt Motorcycles, fabrikant van lichte motoren in het caféracer- en scrambler-segment, heeft sinds mei 2021 het Nederlandse Black Flamingo Moto als importeur en distributeur voor de Benelux. Black Flamingo Moto is opgericht door Arjan van den Boom en Paul van Mondfrans Lindén van Ironwood Motorcycles in Almere. Naast custom 125cc en 250cc motoren heeft het Britse merk ook bijbe- horende lifestyle-artikelen zoals kleding. Info: www.muttmotor cycles.com KORT GEHOUDEN NEWSFL ASH MOTOPLUS 11 Italiaanse instapper en exoot MV Agusta presenteert 2021-nieuws dat extreem ver van elkaar af staat. De sportieve F3 kent nu ook een Rosso-variant die van- zelfsprekend te herkennen is aan zijn rode kleur. De toevoeging Rosso klinkt exotisch en exclusief, maar het staat toch echt voor de instapmodellen van MV Agusta. Vurig is de driecilinder die 147 pk produceert, de Euro5-norm slecht en die over een geheel nieuw uitlaatsysteem beschikt. Om de giftige gasreactie te beteugelen heeft de motor een nieuwe ECU. Vanzelfsprekend zet de elektro- nica een stap voorwaarts met een nieuwe IMU die bochten-ABS en wheelie-controle aanstuurt. Het 5,5 inch grote TFT-scherm werkt in samenspel met een mobiele tele- foon als navigatiesysteem. Tot slot ontkomt ook het rijwielgedeelte niet aan fijnslijpen. Het frame van het 2021-model is stijver dan dat van zijn voorganger. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Rush. Dit is geen instapmodel, maar een exclusieve peperdure naked die slechts voor 300 gelukkigen is weggelegd. Het nieuwe, op straaljagers geïnspireerde kleu- renschema valt direct op, maar dat geldt ook voor de knotsgekke motorfiets in zijn geheel. Het vermogen van 205 pk voor een naked van 186 kilo is al net zo bizar. Overigens kan het nog gekker: de bijgeleverde racekit ver- hoogt het vermogen tot 209 pk en verlaagt het gewicht tot 184 droge kilo’s. De drie rijmodi Rain, Road en Sport van de Speed Twin zijn iets aangepast voor wat betreft de werking van de tractiecontrole en een betere gasrespons. Verder is de vernieuwde Speed Twin voorzien van led-achterlicht en -knipperlichten en in de kop lamp geïntegreerde led-dagrijverlichting. Ook de afwerking van de toch al smaakvolle Speed Twin is naar een hoger niveau getild, met onder andere nieuwe bevestigingssteunen voor het voor- en achterspatbord en nieuwe koplampsteunen. Wanneer de vernieuwde Triumph Speed Twin leverbaar wordt en wat ’ie gaat kosten, is nog niet bekend. Wel bekend zijn de kleuren: Red Hopper, Matt Storm Grey en Jet Black. Gebleven zijn de mooie details als het klassieke dashboard en de Monza-tankdop.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3