MotoPlus 11 - 2021
MAIL MOTOPLUS 83 *De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK BANDENTESTEN Toerbanden op een allroad Naast een trouw lezer van jullie blad ben ik ook groot fan van jullie bandentesten. Aangezien ik niet getrouwd ben met één merk en bijna jaarlijks de banden onder mijn BMW R1150GS moet vernieuwen, probeer ik vaak een ander merk band naar aanleiding van jullie testen. Naast een toer motor rij ik vooral met de GS. En juist voor de allroad ‘mis’ ik nog een vergelijkings test. Ik kan testen uit 2019 vinden tussen traditionele allroad-banden en offroad-georiënteerde banden, maar net als velen kom ik zelden offroad dus ik stel mij meer de vraag waarom ik geen toerband zou nemen? Immers, alle grote merken hebben tegenwoordig ook toerbanden in zowel de oude als de nieuwe maatvoering voor allroads. Waar ik dus nieuwsgierig naar ben is hoe toerbanden zich verhouden tot allroad-banden, bijvoorbeeld een Con- tinental TrailAttack3 tot een Continental RoadAttack3? Zouden jullie eens een (bij voorkeur uitgebreide) test kunnen uit voeren die de verschillen duidelijk maakt tussen toer- en allroad-banden? Bas van der Vooren Toerbanden zijn zeker een optie voor een all- road wanneer je er alleen mee op de weg rijdt (en een hard en vlak zandpad is met aan- gepast tempo natuurlijk altijd wel rijdbaar). Het voordeel van toerbanden zit ’m in het algemeen in nog wat betere grip bij grote hel- lingshoeken en een langere levensduur, door- dat er simpelweg een kleiner aandeel groeven is. Ook kan de stabiliteit op hoge snelheid wat beter zijn en kan tegelijk het stuurgedrag in bochten iets lichter zijn. In hoeverre dit alle- maal echt zo is, hangt natuurlijk af van welke allroad-band en welke toerband je met elkaar vergelijkt, en niet te vergeten op wat voor motor je ze monteert. Veel van de huidige allroad-banden zijn sterk gefocust op straatgebruik, omdat de meeste rijders deze motoren puur als reis motor gebruiken. Waren allroad-banden vroeger nog wel zogenaamde ‘70/30’- of ‘80/20’-banden, nu zijn het meestal ‘90/10’-banden; 90 procent straat dus. De meest prominente uitzondering is de Michelin Anakee Adventure, die er nadrukkelijk op is gemaakt om ook offroad nog redelijk uit de voeten te kunnen. Alhoewel de meeste moderne allroad-banden zichtbaar op straat- gebruik zijn gemaakt, met eigenlijk helemaal geen noppenachtig profiel meer, hebben ze toch nog bepaalde eigenschappen die ze onderscheiden van pure toerbanden. Dat zit voor een deel nog in bredere en diepere groeven voor ietsje meer grip op onverhard, maar voornamelijk in de plooibaarheid van de band. Zowel het karkas als de vorm van de groeven zorgen ervoor dat allroad-banden beter in staat zijn om een ruwe ondergrond te volgen, dat ze beter oneffenheden kunnen absorberen. Op die manier wordt er wat meer grip en controleerbaarheid op onver- harde ondergrond gecreëerd. Dat betekent ook dat dit soort banden beter geschikt zijn voor allerlei wegen met slecht wegdek, dus veelal de kleinere, interessantere weggetjes die juist met een allroad leuk zijn om te rij- den. Je hebt daar dan betere grip en meer rust in de motor. Wat dat betreft is de term allroad-band ook heel toepasselijk: het zijn banden voor alle mogelijke soorten wegen, niet voor echt offroad. We hebben dit verschil in karakter tussen toerbanden en allroad-banden bij de vele bandentesten in de loop der jaren ook echt kunnen merken, vooral bij de paar keer dat een merk beide types tege lijk presenteerde en er dus een directe ver gelijking kon worden gemaakt. Allroad-banden hebben dus wezenlijke voordelen, en bovendien geen echte nade- len, want de grip en de stuureigenschappen van banden als bijvoorbeeld de door jou genoemde Conti TrailAttack 3 zijn inmid- dels zo goed, dat je je ook met een serieus sportieve rijstijl bepaald niet hoeft in te houden in de bochten. Zelfs niet wanneer er zoals bijvoorbeeld op een KTM 1190 of 1290 Adventure R een smal 21-inch voorwiel op zit. Dat gaat echt verbluffend goed. Overigens hebben we in 2015 al eens een test van ver- schillende gradaties allroad-banden gedaan, van de Conti TKC80-noppenband tot zelfs een toerband in een aangepaste allroad-uitvoe- ring: de Michelin Pilot Road 4 Trail. Misschien leuk om die nog eens na te lezen (MotoPlus 16/2015). En als alles volgens planning gaat, zal er komende zomer weer een grote all- roadbanden-vergelijkingstest in MotoPlus verschijnen. TE LUID IS UIT Gemeentes mijden Na het lezen van de column ‘Te luid is uit’ van Hugo Pinksterboer was ik ook boos en geagi teerd door de zaken die sommige mensen tegen elkaar roepen. Ook ik word regelmatig geconfronteerd met mensen die op me reageren zonder dat ik het idee heb dat ik iets verkeerd doe tijdens het rijden op mijn motorfiets, een standaard R1200GS en goedgekeurd voor toe gang tot de EU. Ik werd nog bozer toen ik de column nogmaals las. Sinds de corona-pandemie is de tolerantie nog verder afgenomen. Of je nu motor, auto of fiets rijdt; ik eerst! Na een aantal uurtjes werken in de tuin kwam ik tot andere inzichten, dat groepje maakt het eigenlijk wel heel makkelijk voor mij! Het deed me namelijk een beetje denken aan twintig tot dertig jaar geleden als je tijdens de vakantie op een regenachtige dag een hotel zocht. ‘Helaas, we zitten vol’, terwijl er twee auto’s voor de deur stonden. Vieze natte motorrijders, nee, daar hebben we geen plaats voor. Ze zeiden het nog net niet in je gezicht. Maar ik heb in de afgelopen jaren een aardig bestand opge- bouwd van hotels die wel weten wat ze binnen halen en steeds meer hotels weten dat. Motor rijders blijven eten, drinken en slapen in het hotel, dus dat zijn inkomsten! Toch maar even de website van die narcistische groep uit Deventer bekeken, want ja, toch al 6.000 keer bekeken. Waar je al niet opge- wonden van kan worden. Daar staan nu dus 75 gemeentes op die ik dus NIET meer hoef te bezoeken, want daar ben ik niet welkom en die hoeven dus ook niet mijn geld! Weet de horeca dit ook in deze gemeentes? Ook als ik met ander vervoer ben, zal ik deze gemeentes mijden als overnachtings- en/of dinerplek. Laat ze uitein- delijk over een aantal jaar maar met hangende pootjes terugkomen op hun besluit. Het gaat toch al zo goed met de horeca… En volgens mij hebben ze in Deventer wel andere problemen dan motorlawaai, maar dat zijn blijkbaar moei- lijke problemen! Erik Bakhuijzen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3