MotoPlus 11 - 2021
OCCASION YAMAHA TRACER 900 76 MOTOPLUS OCC ASION Voor de vierde loot aan de succesvolle MT-09 boom kon er vanaf het begin natuurlijk niet veel misgaan. In 2015 reed de sportieve maar toergerichte Tracer het internationale motor toneel op. Ondanks dezelfde basis was het veel meer dan een 09 met wat kuipwerk. Langere buddy, grotere tank, hoger stuur, langere veer wegen en de toeristische aankleding met ruit gaven de Tracer een volledig ander karakter. De additionele uitrusting had ook zo zijn weer- slag op het gewicht, maar met nog geen 220 kilo presenteert de Tracer zich als aangenaam handelbaar, is daarmee ook lichter dan de con- currentie. En vaak ook goedkoper. In zijn eerste modeljaar bedroeg de nieuwprijs zelfs nét geen elf mille. De machine begon zijn leven nog als MT-09 Tracer, maar een jaar later werd dat ver anderd in Tracer 900. Ondanks zijn nog relatief jonge bestaan dus al twee verschillende model namen, wat de zoektocht naar accessoires soms onnodig bemoeilijkt. Veel van die extra’s zijn evenwel toch al overbodig, aangezien de Tracer af-fabriek al behoorlijk ruim in de uitrusting zit met onder andere een in hoogte verstelbare ruit, middenbok, led-verlichting, 12V-aanslui- ting en een in hoogte verstelbaar zadel. Naast al deze praktische details schittert de Tracer vooral met zijn heerlijke ‘crossplane’ driecilinder. Het 115 pk sterke aggregaat rolt al vanaf extreem lage toerentallen flink met de spierballen, heeft een goed gevuld middengebied en klimt wanneer je er om vraagt ook energiek richting het vijfcijferige gebied. Ook het rijwielgedeelte is niet voor één gat te vangen, de Tracer laat zich heel sportief sturen, maar beheerst ook het gemoedelijk toeren meer dan goed. De Yamaha’s multitool uit de MT-09-lijn beheerst verschillende disci plines. Zowel sportief rijden als toeren ligt ’m goed, daarnaast schittert hij met praktische details én een uiterst karaktervolle drie cilinder. Een occasionaanrader voor (bijna) alle gevallen kortom! | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Flash Art, Heinrich, Yamaha | maximale belading van 176 kilo echter is wel aan de beperkte kant. Ook de afstelling van het ABS van de eerste modellen is niet helemaal gevrijwaard van kritiek. Bij een flinke update voor 2018 werd dat aangepakt, sindsdien prijkt er ook een luxer uitgeruste GT-variant in de prijslijst trouwens. Eind 2020 viel het doek voor de Tracer 900, die is opgevolgd door de actuele Tracer 9/GT. n Technische gegevens (modeljaar 2018) Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 847 cc, 84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm, 88 Nm bij 8.500 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, monoschokdemper, veerweg v/a 137/142 mm, wielbasis 1.500 mm, zithoogte 835-855 mm, voorband 120/70ZR17, achterband 180/55/ZR17, schijfremmen v/a Ø 298/245 mm, rijklaar gewicht volgetankt 217 kg, tankinhoud 18 liter, topsnelheid 210 km/uur, 0-100 km/uur in 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 21,3. MULTITOOL
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3