MotoPlus 11 - 2021

62 MOTOPLUS REPORTAGE Ruim 30 jaar was Bert Bolt actief als motoragent in de provincie Groningen, geen wonder dat hij de regio op zijn duimpje kent en elk mooi weggetje weet te vinden. De inmiddels 71-jarige Bolt heeft al meer dan een miljoen kilo­ meters achter de kiezen, ik zocht hem op voor een prachtige rit door de rust en ruimte van Noord-Groningen. | Tekst en foto’s: Eric Bulsink | Bert Bolt OP PADMET… Het meest noordelijke haventje van Nederland. Al na een kilometer of tien in het spoor van Bert Bolt en zijn BMW K1100LT slaat bij mij de vertwijfeling toe. Hoe kan ik me ooit zo vergist hebben in Groningen? Oké, het beeld van de ruimte, de weidse vlaktes en de lege wegen klopt als een bus, maar mijn idee van veelal kaarsrechte straten moet ik ijlings bijstellen. Sterker nog: het loopvlak middenop de banden krijgt na de rit naar het noorden over de A28 nu volop rust, want de mooie bochtencombi- naties volgen elkaar in rap tempo op als we via Lageland, Luddeweer en Ten Post de weg langs het Damsterdiep richting Appingedam pakken. Waarbij ik me in Ten Post verbaas over de com- pleet nieuwe nood-woonwijk die daar momen- teel in rap tempo uit de grond gestampt wordt, als nood-huisvesting voor de bewoners van het dorp, terwijl hun eigen door de aardgaswinning beschadigde huis wordt gerenoveerd. Voor een Achterhoeker is die gaswinning-schade toch een soort ‘ver-van-mijn-bed-show’, maar als je dit ziet, weet je in één klap dat hier serieus iets aan de hand is en deze mensen echt geholpen moeten worden. De gepensioneerde motoragent Bert Bolt geeft zijn K1100LT flink de sporen. Over zijn rijvaar- digheid en motorervaring hoef je niet te twij- felen. Bolt: “Ik begon op mijn 16e met motor­ cross, op een heuse BSA B33. En toen ik 18 was kwam er onmiddellijk een wegmotor, een Puch dubbelzuiger. Na mijn diensttijd kwam ik bij de politie terecht, waarbij ik als Groninger dus in Brabant werd gestationeerd. Maar na vier jaar kon ik terecht bij de verkeerspolitie in mijn eigen Groningen, waarna ik in 1975 de rij­ opleiding tot motoragent kreeg in Bilthoven. Ik kwam op zo’n klassieke BMW met Gläser-kuip terecht, fatsoenlijke motorspullen hadden we destijds nog niet. Maar ik heb het altijd met veel plezier gedaan, ook de begeleiding van wielerrondes en zwaar transport was altijd leuk werk. Ook bij de TT in Assen was ik in de roerige jaren ’80 betrokken als motoragent, machtig mooi. Het ging daar vooral om het reguleren van de excessen. Bijvoorbeeld al die Duitsers, die bij de grens hun uitlaat eraf schroefden en dan Assen op stelten zetten, duidelijk maken dat dat echt niet de bedoeling was. Later raakte ik betrokken bij de ongevallenanalyse en heb ik mede door mijn interesse voor motoren ook heel veel motorongevallen geanalyseerd. En vanuit die positie ook lezingen gegeven voor motorclubs en KNMV. Daarbij zag je ook de stap die werd gezet toen de ABS-remmen gemeen- goed werden. Dat was echt een enorme voor- uitgang voor de veiligheid van motorrijders, vooral omdat het in paniek onderuit remmen werd ingedamd. Al denk ik nog steeds dat onze veiligheid voor 75% tussen onze oren zit, en niet in de fabuleuze moderne techniek of in vei- lige motorkleding. Ze dragen heel veel bij, maar als motorrijder moet je continu waakzaam zijn, inschatten waar het mis kan gaan en anticipe- ren op andere verkeersdeelnemers. Veiligheid zit echt in je eigen hoofd!” Bolt weet waarover hij spreekt, niet alleen reed hij jarenlang door zijn werk als motoragent veel op de motor, ook privé was (en is) de motor zijn grote hobby. “Vroeger reed ik minimaal 30.000 km per jaar met de motor, nu zijn het er nog maar ongeveer 5.000. Ik denk dat ik ruim over de miljoen motorkilometers heb gemaakt. Op politiemotoren, maar ook op mijn eigen ROUTE-DOWNLOAD De prachtige route van Bert Bolt is op www.motoplus.nl/toeren te downloaden. Start en finish van de 145 km lange route zijn bij de McDonald’s aan de Sontweg in het centrum van Groningen, maar wie vanuit het zuiden over de A28 naar Groningen rijdt, kan de route ook mooi oppikken bij Eelde/Groningen Airport, afslag 37.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3