MotoPlus 11 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 23 APRILIA RSV4 FACTORY EERSTE TEST MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder 65° V-motor, twee bovenliggende tandwiel/ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klep bediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 41 : 16. Boring x slag 81,0 x 53,3 mm Cilinderinhoud 1.099 cc Compressie 13,6 : 1 Max. vermogen 159,5 kW (217 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel 125 Nm bij 10.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instel- baar (elektronisch), aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, volledig instelbaar (elektronisch), dubbele schijfrem voor Ø 330 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS. Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 200/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.436 mm, balhoofdhoek 65,4°, naloop 105 mm, veerweg v/a 125/115 mm, zithoogte 845 mm, drooggewicht 202 kg, tankinhoud 17,9 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart/rood, zwart/rood/blauw Prijs NL € 28.395,- / B € 24.745,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Vespa Benelux, www.aprilia.nl TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RSV4 FACTORY toerenbereik heel stevig aan. Met een opge- geven 217 pk ligt het topvermogen op papier op hetzelfde niveau als dat van de voorganger. “Het kan echter zo zijn dat er nog wat spreiding is naar boven”, wrijft een motortechneut van Aprilia zich verkneukeld in de handen. Ook het inlaattraject is aangepast en is volgens Aprilia nu 7 procent effectiever qua luchtaanvoer. Zo levert de V4 nu maximaal 125 Nm koppel in plaats van 122 en bij 6.000 toeren is er 5 procent meer kop- pel beschikbaar dan bij het vorige model. Wat misschien niet heel spectaculair leest, is in de praktijk op het circuit een flinke stap. In bochten waar je in de tweede of derde versnelling uit accelereert, ervaar je nu een nog intensievere punch vanuit het middengebied. Dat de RSV4 Factory ook in het vijfcijferige toerenbereik tot 13.000 toeren ook op adembenemende wijze door blijft draven, is niet nieuw. Natuurlijk is de RSV4 Factory door dat sterkere middengebied een stuk bruikbaarder geworden op de open- bare weg, maar een motorfiets als deze voelt zich eigenlijk het beste thuis op een circuit. Ook qua elektronica heeft de V4-superbike weer een stap gezet. Door toepassing van een Marelli 11MP-ECU, die vier keer sneller en dui- delijk krachtiger is dan de vorige 7SM-unit, zijn de verbindingen tussen en de reactiesnelheden van alle elektronische toepassingen en functio naliteiten volgens Aprilia verbeterd. Als rijder merk je dat vooral aan het functioneren van de tractiecontrole en aan het aanspreken van het motorblok. De tractiecontrole monitort de slip dermate verfijnd, dat je het ingrijpen van het systeem niet eens merkt – uitsluitend het knipperende lampje in het nieuwe 5-inch dash- board verraadt activiteit van de tractiecontrole. Onder de streep spreekt de V4 altijd en overal heerlijk aan en levert deze samen met het mes- scherpe rijwielgedeelte een galavoorstelling van controle en precisie af. Ook op andere gebieden is de nieuwe RSV4 gebruiksvriendelijker. Op het circuit gebruik je de rijmodi Track 1, Track 2 of Race, terwijl je op de openbare weg de keuze hebt uit User, Street en Sport. Surfen door de menu’s doe je nu met grotere en gevoeligere knoppen dan voorheen. Nieuw zijn ook het negen millimeter lager gemonteerde en langer uitgevoerde zadel en de tien millimeter lager geplaatste voetsteunen. Beide zorgen voor een betere integratie van de rijder en tegelijkertijd voor meer bewegings vrijheid in het zadel. Ook de aan weerszijden 17 millimeter smallere benzinetank maakt de zitpositie net even wat minder inspannend. Verder is de bovenzijde van de tank voorzien van een rubberen inzet, waar je het kingedeelte van de helm op kunt leggen om turbulentie te voorkomen als je plat achter het ruitje gaat liggen. Dat de stroomlijn richting het voorwiel wat smaller is, moet trouwens voor wat meer feedback van de voorzijde bij insturen zorgen. En – last but not least – heeft de nieuwe RSV4 1,5 graad meer grondspeling, wat een audiëntie met deze Factory-variant ook buiten het circuit gegarandeerd tot een indrukwekkende aange- legenheid maakt. n -CONCLUSIE De Euro5-update heeft de Aprilia RSV4 Factory op vele gebieden voordelen opgeleverd die deze superbike sneller en gebruiksvriendelijker maken. Geweldig dat het opgepepte motorblok er vanuit het middengebied krachtiger aan sleurt, mechanisch nog heel beschaafd loopt en dankzij de nieuwe ECU nog fijner aan spreekt. Geen twijfel dus dat de 2021- RSV4 zich bij een superbike-vergelijkings test weer vooraan zal melden. Hoe de racetoekomst eruit gaat zien, is nog ongewis, aangezien er met een 1.100cc-motorblok niet aan het WK Superbike mag worden deelgenomen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3