MotoPlus 11 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 21 APRILIA RSV4 FACTORY EERSTE TEST zullen kenners de nieuwe machine direct als een RSV4 (Factory) herkennen. Overigens is de versie met 1.000cc-blok uit het gamma verdwenen. Nu hebben we dus het 1100-basis model en deze bazenuitvoering met elektroni- sche Öhlins-vering en smeedwielen. Zoals gebruikelijk is het geheel smakelijk afge- topt met een oogstrelend aluminium frame met gepolijste zijprofielen en een schitterend afgewerkte glimmende swingarm. Anno 2021 oogt de RSV4 door het nieuwe frontje met led-bochtenverlichting en geïntegreerde knip- perlichten en het licht gewijzigde kontje net weer even frisser en moderner. En dat is mis- schien ook wel de verdienste van de deels in de stroomlijn geïntegreerde winglets. Net als bij het voorgaande model moeten deze vleugeltjes voor ongeveer acht kilo extra neerwaartse druk en meer stabiliteit zorgen bij snelheden van ongeveer 270 km/uur en daarnaast het insturen wat vergemakkelijken. In dit verband wijzen de techneuten van Aprilia graag naar de in de MotoGP geboekte vooruitgang. Tijdens de eer- ste races van het seizoen wist Aleix Espargaro met de RS-GP-fabrieksmachine prima resultaten neer te zetten. Laten we eens naar de nieuwe swingarm van de RSV4 kijken. Door de nieuwe onderbouw wordt de massa beter naar onderen verdeeld, wat weer goed is voor het zwaartepunt van de machine. Daarnaast bestaat de swingarm nog uit slechts drie in plaats van zeven aan elkaar gelaste hoofdonderdelen. Dat scheelt niet alleen 600 gram gewicht, maar het geheel is ook nog eens 30 procent stijver. Professionele coureurs profiteren verder van het feit dat de achterwielas nog verder naar achteren gemon- teerd kan worden dan voorheen, om bijvoor- beeld meer stabiliteit in de RSV4 te krijgen op Zo ziet de nieuwe 5-inch commandocentrale eruit, de afleesbaarheid is uitstekend. De winglets zijn bij het nieuwe model beter in de smalle stroomlijn geïntegreerd. De prachtige aluminium swingarm met onderbouw is 30 procent stijver en lichter. Ondanks een design-opfriskuurtje blijft de RSV4 duidelijk als een RSV herkenbaar. zeer snelle circuits met breed uitlopend boch- tenwerk. De hobbyrijder zal daar waarschijnlijk nooit mee experimenteren, maar bij Aprilia leveren ze nu eenmaal geen half werk als het om de majesteit gaat. En dan komen we bij de motorblok- en stuur eigenschappen. Alles wat de RSV4 vroeger al met zo veel bravoure kon, doet het 2021-model weer net even beter. Voor de drie circuitsessies die we met de nieuwe superbike kunnen rijden, zijn de testmotoren voorzien van extra plakke- rige Pirelli Diablo-slicks in de SC1-compound en niet van de standaard Supercorsa SP-rubbers van dezelfde fabrikant. Uiteraard is het ook de verdienste van deze racebanden dat de RSV4 bij het uitaccelereren van bochten waanzinnig veel grip genereert. Al na een paar rondjes durf je na de apex al vroeg en lomp hard op het gas te gaan, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en een highsider iets uit een ver verleden. In de kern is de RSV4 Factory echter heel dicht bij zichzelf gebleven, want de enorm compact gebouwde superbike reageert wat gevoelig als je heel onbehouwen aan het stuur trekt of duwt of er als een zak hooi op zit. Dit soort door de rijder ingeleide impulsen vinden hun weg naar de voorzijde van de Aprilia en lei- den tot nervositeit – dat was bij de RSV4 altijd al zo. Bocht-uit is het dus een kwestie van gecon- centreerd blijven en niet verkrampen, ver naar achteren op het zadel schuiven, je klein maken achter het ruitje en de RSV4 losjes en precies leiden. Dan geeft deze enorm handelbare Itali- aan een briljant gevoel over het voorwiel en is dan ook op de rem heerlijk precies in te sturen. De elektronische Öhlins-vering is ongewijzigd, neigt wat naar het stugge en beschikt over flinke dempingsreserves. Misano is voorzien van een goede laag asfalt met weinig hobbels. Zowel de voorvork als de achterschokdemper verrichten hun werk hier in de automatische A1-modus prima en mooi zuiver. Power? En hoe! Het blok met nu een langere slag (53,3 tegen 52,5 mm) heeft een enorme punch en sleurt er werkelijk over het volledige »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3