MotoPlus 11 - 2021

EERSTE TEST APRILIA RSV4 FACTORY 18 MOTOPLUS EERSTE TEST Volgens de regels der kunst dondert het op het World Circuit Marco Simoncelli op en neer over de toonladder. Een veelzijdige geluids­ compositie, die alleen maar in de verbrandings­ kamers van een 65-graden V4-motor van Aprilia kan ontstaan. Ook in modeljaar 2021 en volledig conform Euro5 produceert de RSV4 Factory die unieke en duidelijk herkenbare melodie. Tegelijkertijd is de Italiaan met 99 dB in stand zelfs met de originele uitlaatdemper nog te luid voor veel circuits. Net als bij de voorgaande generatie bevindt de katalysator zich in het onderste gedeelte van het uitlaatsysteem, maar telt deze nu meer dan 400 cellen – twee keer zo veel als bij het Euro4-model. De katalysator heeft weliswaar dezelfde diameter als voorheen, maar is met 93 millimeter iets langer dan de 90 millimeter op het vorige model. Bovendien is nu een keramische katalysator gebruikt in plaats van een stalen, waardoor de katalysator niet alleen 400 gram lichter is maar ook sneller op bedrijfstemperatuur komt. Maar er is meer. Het gemodificeerde motorblok heeft nu een iets grotere cilinderinhoud (1.099 in plaats van 1.077 cc) en een aangepaste krukas. En daarnaast een nieuwe swingarm, beter presterende elektronica (inclusief een drievoudig instelbare motorrem) door een snellere ECU en verbeterde aerodynamica en ergonomie. Ondanks kleine designwijzigingen aan de voorzijde, achterpartij en de zijpanelen De ‘Aprilianen’ noemen hun eigen superbike-vlaggenschip trots ‘Her Majesty’. Hoe zich dat in de praktijk vertaalt naar de technisch en optisch gemodificeerde 2021-versie van de RSV4 in Factory-uitvoering, ontdekken we tijdens drie circuitsessies op het Italiaanse Misano. | Tekst: Tobias Münchinger; Foto’s: Aprilia/Marco Zamponi | SCHUINS- MARCHEERDER »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3