MotoPlus 11 - 2021

10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Voor deze nieuwe, toeganke- lijke R-loot had Yamaha geen beter blok kunnen kiezen, want de CP2-paralleltwin met zijn 270-graden-krukas staat al jaren bekend als de standaard in zijn klasse. En met een super spor- tieve jas rond dat blok zouden de Japanners inderdaad weleens een heel nieuwe markt kunnen aan­ Hij hing al een tijdje in de lucht, maar nu is ’ie er ook officieel: de nieuwe Yamaha R7. Een bekende naam, maar dan zonder het voorvoegsel ‘YZF’. Dat blijft voorbehouden aan de legendarische YZF-R7 superbike-racer uit 1999, waarvan er slechts 500 werden geproduceerd. De nieuwe R7 moet het dan ookmet flink wat minder vermogen doen, want hij is technisch gebaseerd op het motorblok van de MT-07 en de Tracer 7 en daarmee mikt Yamaha uiteraard op een jonger sportief publiek. Yamaha R7 MOTORNIEUWS 2021 schakelen moet voorkomen en daarnaast de benodigde hand- kracht voor het bedienen van de koppeling aanzienlijk vermindert. Optioneel kan er trouwens nog voor een quickshifter worden gekozen, waarmee overigens alleen zonder koppeling is op te schakelen en niet terug. De twin is gemonteerd in een sta- len ruggengraatframe, wat gezien het prijssegment waarin Yamaha met de nieuwe R7 wil acteren geen gekke keuze is. Wel is de KYB-vering instelbaar. De nieuwe 41-mm upside-down voorvork is zelfs volledig instelbaar, terwijl de horizontaal geplaatste achter­ schokdemper met nieuw ont­ worpen Monocross-linksysteem stelmogelijkheden heeft voor veervoorspanning en uitgaande demping. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met een set 10-spaaks gietwielen met achter een 180/55-band. Ook de geome- trie van de R7 wijkt iets af van die van de MT-07. Zo is de balhoofd- hoek met 66,3 graden iets steiler, waar de naloop met 90 mm ove- rigens identiek is. De wielbasis is met 1.395 mm weer iets korter. Rijklaar zet de R7 188 kilo op de schaal, wat het betere gooi-en- boren, zoals Kawasaki dat eerder deed met de Ninja 650 en Aprilia met de RS660. Het maximum vermogen en koppel zijn met respectievelijk 73,4 pk bij 8.750 tpm en 67 Nm bij 6.500 tpm iden- tiek aan die van de naakte MT-07, maar de R7-variant heeft wel een aangepaste ECU, gemodificeerde luchtinlaatkanalen, een herzien uitlaatontwerp en een aangepast injectiesysteem. Ook is de eind­ overbrenging iets anders voor een krachtiger acceleratiegevoel. Belangrijk verschil met de MT-07 is het gebruik van een Assist&Slip- per-koppeling, die een stuiterend achterwiel bij te bruusk terug

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3