MotoPlus 09 - 2021

SPORT MOTOPLUS 99 Crutchlow: “Een oude­ mannen-uitje” Cal Crutchlow was als gast aanwezig in Portimão, een tussen­ doortje tussen twee testen in Jerez en Aragon. In Jerez trof de Yamaha-testrijder oud-collega’s. “Het was als een oude­ mannen-uitje, met Dovi, Dani Pedrosa en ik. Het was erg leuk.” De 35-jarige Crutchlow liet weten weinig interesse te hebben in wildcard-optredens in het jaar dat Yamaha het 60-jarig Grand Prix-jubileum viert. “Het leven bevalt me prima. Als je dit tien jaar hebt gedaan, is het een keer genoeg. Ik wil dit allemaal niet meer. Want nu realiseer je je vooral dat dit maar een deel van je leven is. Zoals ik het nu heb, is het ‘the best of both worlds’. Yamaha heeft me gevraagd voor een wildcard, maar eerlijk, ik zit er niet op te wachten. Als ik had willen racen, was ik wel gebleven.” Crutchlow sluit een wildcard-optreden echter niet uit. “Dan zou het het meest voor de hand liggen om het in Motegi te doen, want daar staan twee tests gepland voor me.” Al na de eerste race was duidelijk dat Pedro Acosta een dikke aan­ winst is voor de Moto3-klasse. Een week later reed hij een historische wedstrijd op hetzelfde circuit. De 16-jarige Spanjaard startte in Doha vanuit de pitlane en slaagde erin om het hele veld op te rollen. In Portimão toonde Acosta (#37) ondanks zijn beperkte Grand Prix-ervaring een zeer volwassen racetactiek. Achter kopman Dennis Foggia (#7) controleerde de Red Bull Rookie-kampioen de race op grootse wijze. In de laatste ronde plaatste hij drie bochten voor het einde zijn aan­ val op Foggia. Ondanks een heikel moment uit het zadel in de laatste lange doorloper voor de finish, stond Acosta zijn leidende positie niet meer af. De tot dan puntloze Foggia pakte de tweede plaats, polesitter Andrea Migno kreeg de derde plaats in de schoot geworpen toen Jaume Masia in de laatste kilometers zijn Red Bull KTM uit z’n handen liet glippen. Gabriel Rodrigo claimde achter Ayumu Sasaki een vijfde plek – ondanks een long lap penalty. Voor Acosta was zijn tweede zege het best denkbare scenario, vooral ook omdat Darryn Binder vanuit de pitlane moest starten nadat hij in de kwalificatie bestraft werd voor ‘onverantwoord rijden’. Binder stond tweede maar werd slechts twintigste, Jeremy Alcoba, die na een knullig knokpartijtje met John McPhee van­ wege een crash in Qatar ook vanuit de pitstraat moest starten, kwam nog tot een veertiende plaats. (Foto: Polarity Photo/KTM) Moto3: Acosta doet ’t weer MOTO2: FERNANDEZ ALS EEN VETERAAN Raul Fernandez brak vorig jaar net na zijn twintigste verjaardag definitief door in de Moto3-klasse. De Spanjaard won twee van de laatste drie races en sloot het seizoen af als vierde. In plaats van een aanval te doen op de vacante Moto3-titel in 2021, besloot teambaas Aki Ajo om Fernandez te promoveren naar de Moto2-klasse als teamgenoot van Remy Gardner. In zijn tweede Moto2-wedstrijd ging hij achter Sam Lowes al naar het podium, in Portimão was Fernandez (#25) niet te houden. WK-leider Lowes startte vanaf pole maar vloog in de eerste bocht al van zijn machine toen hij bijna Gardner (#87) aantikte, Fernandez raakte niet in de war van zijn wat tegenvallende tiende startplek. De Spanjaard werkte zich gestaag naar voren, en was al op de vierde plaats aanbeland toen zijn teamgenoot Gardner door Marco Bezzecchi (#72) werd afgelost als leider. Ook de Ita­ liaan kon zich echter niet handhaven en na één ronde kopwerk van Aron Canet nam Joe Roberts het heft in handen. In het harde rechtstreekse gevecht moest de Amerikaan echter weer plaatsmaken voor Canet, maar vier ronden voor het einde sloeg Fernandez toe. Tevergeefs probeerde Canet aan te klampen en Fernandez werd de eerste rookie sinds 2014 die al in zijn derde race de overwinning opeiste. Gardner duwde Roberts in de laatste ronde nog met een fikse schouderduw van het podium. Voor Bo Bendsneyder was de Portugese Grand Prix er een om snel te vergeten. Bendsneyder, bij de seizoensopener in Qatar nog als derde getraind, had op de grid slechts vier man achter zich. In de warm-up ging hij harder rond dan in de kwalificatie, maar zijn race was al na zeven van de 23 ronden voorbij. Bendsneyder lag twintigste toen hij ten val kwam. (Foto: Polarity Photo/KTM)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3