MotoPlus 09 - 2021
SPORT PITSTOP 98 MOTOPLUS SPORT Vanwege de weersomstandigheden in Jerez bleef het bij slechts twee testdagen en Dovi zioso waakte ervoor om nauwkeurige analyses te maken of om zich uit te spreken over zijn directe toekomst.“Als je na acht jaar op een andere machine stapt, betekent dat een grote verandering”, refereerde de Italiaan aan zijn acht seizoenen op Ducati. Over het waarom van de test was hij duidelijk – tot op zekere hoogte. “Omdat het mijn passie is. MotoGP is mijn passie en ik wil volgend jaar weer racen. Dus ik denk dat het verstandig was omweer op een circuit te verschijnen. En ik ben erg blij dat Aprilia me die kans heeft gegeven. Dit is de juiste manier.” Over de dingen die hem bevielen aan de Aprilia bleef Dovi vaag. “Die vraag is een beetje moei lijk te beantwoorden, want je voelt meteen de verschillen met de machine die je de afgelopen jaren reed. Maar om de details te begrijpen... dat is lastig, want dan moet je echt hard pushen en je moet je comfortabel voelen op de machine.”Dat heeft volgens Dovizioso tijd nodig. “Ik heb wel een paar ideeën, maar het is DOVI STAAT OPEN VOOR TWEEDE APRILIA-TEST Met veel spanning werd uitgekeken naar de driedaagse test die Andrea Dovizioso deed op de Aprilia RS-GP. TEAM GRESINI BEKIJKT OPTIES In Portimão werd nog een minuut stilte in acht genomen voor de in februari na een covid-besmetting overleden Fausto Gresini. Op hetzelfde moment werd de voormalig twee voudig 125 cc-kampioen en teameigenaar ook herdacht bij de Formule 1-race in Imola. Gresini runde teams in de Moto3, Moto2 en MotoE en was met zijn team in de MotoGP de partner van Aprilia. De constructeur uit Noale runt vol gend jaar een eigen fabrieksteam, maar Gresini Racing heeft al een vijfjarige overeenkomst met Dorna getekend om als satellietteam in de belangrijkste klasse actief te blijven. Carlo Merlini werkte 21 jaar samen met Gresini en nam na diens overlijden de dagelijkse leiding over. “De twee zoons van Fausto worden nu ook bij het team betrokken”, aldus Merlini. “Lorenzo, de oudste, zal achter de schermen werken en Luca, de jongste, is er op locatie bij vanaf de volgende GP. Hij wilde zijn vader achterna op het circuit, maar hij begon op zijn achttiende, eigenlijk te laat. Het team is ook hun toekomst. Zij krijgen de kans, maar dit moet niet alleen een zakelijke toekomst zijn. Je moet de passie hebben en de familie wil graag verder.”Terwijl Aprilia Racing CEO Massimo Rivola eerder zei pas in mei over een toekomst met Gresini Racing te willen praten, liet Merlini weten dat het team de vraag heeft gekregen om als klantenteam verder te gaan met Aprilia. “Aprilia is één van onze opties, maar er liggen meer mogelijkheden.” Gresini sprak in het ver leden ook met voormalig Suzuki-teammanager Davide Brivio. “Suzuki weet echter nog niet wat ze willen”, aldus Merlini. De Italiaan heeft zijn handen vol aan het runnen van vier teams. “Het is heel veel. Als we ook MotoE gepland hebben staan gedurende een weekend, bete kent dat dat we acht rijders hebben en vier teams. Het zou dus een keer logisch kunnen zijn om de zaken wat af te schalen.” Eind mei, begin juni verwacht Merlini meer duidelijkheid te hebben over de teampartner in de MotoGP. Of de huidige crewchiefs Fabrizio Cecchini en Antonio Jimenez dan ook in het team zitten, is onbekend. Zij werkten weliswaar jarenlang voor Gresini, maar staan momenteel onder contract bij Aprilia. nog niet duidelijk.” Spreken over tijden was dan volgens Dovi ook ‘niet intelligent’. Wel beaamde hij dat een tweede test aannemelijk is. “We willen meer details begrijpen en daarvoor moet je zitpositie ook kloppen. Daarom denk ik dat we wel een tweede test doen. Misschien in Mugello, over min of meer een maand. Dat is het plan.” Het circuit in Toscane zou volgens hem een ideale plek zijn om de volgende stap te zetten. “Omdat het een compleet ander circuit is dan Jerez. En over een maand denk ik dat ze bij Aprilia wel wat aanpassingen hebben kunnen doen voor mijn zitpositie. Want als je echt wilt pushen, moet je aan de kleine details van een MotoGP-machine werken.” Een volgende stap zou volgens Dovizioso niet per definitie ook al een terugkeer in het lopende seizoen 2021 betekenen – als vervanger van de te langzame Lorenzo Savadori. “Mijn leven bevalt me momenteel prima, maar ik ben gefo cust op mijn toekomst. Ik sta open voor alles, maar het enige wat we nu op tafel hebben, is die volgende test in Mugello.” Of een keuze voor de niet goedkope Dovizioso als teamgenoot van Aleix Espargaro een ver standige of juiste keus zou zijn, lijkt een lastige afweging. De 35-jarige Italiaan zal in het geval van een te plannen comeback concurrentie mogen verwachten van jongere en goedkopere talenten uit de Moto2. Espargaro’s zesde plaats in Portimão – zijn derde top 10 op rij – maakt de Aprilia ook voor MotoGP-debutanten inmiddels een aantrekkelijke optie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3