MotoPlus 09 - 2021
SPORT GRAND PRIX VAN PORTUGAL 96 MOTOPLUS SPORT zelfs van de ene op de andere dag. Dat is moeilijk te begrijpen. Ik ben nog niet klaar voor gevech ten zoals die in een grote groep in Qatar, ik heb dat vertrouwen nog niet.”Ook over zijn dienstfiets heerste onduidelijkheid bij de man die Honda zes wereldtitels bezorgde sinds zijn MotoGP-debuut in 2013. “Het is duidelijk dat Honda er niet het beste voor staat. Ik heb al een lange meeting gehad met de Japanse engineers om te kijken waar het probleem zit. Het beste is om een compro mis te vinden met een machine waar alle Honda-rijders hard mee gaan. De rijders worstelen nog steeds met hetzelfde punt als toen ik nog reed: het zoeken naar vertrouwen in de voorkant.” Op een deels vochtige baan beleefde Marquez op vrijdag ochtend een spannende rentree. Zijn spectaculaire derde tijd kon hij ’s middags echter niet vast houden. Op zaterdagochtend zakte hij buiten de top 10, maar via Q1 kwam Marquez alsnog bij de twaalf trainingssnelsten terecht. Honda’s verloren zoon kwalificeerde zich als zesde – en als beste Honda-coureur. “Ik voelde me vandaag veel slechter dan op vrijdag, dat hadden de artsen ook al voorspeld. Morgen verwacht ik dat het weer slechter is. Ik heb last van mijn vingers, mijn spieren en ik had arm pump.” Na de zaterdagochtendtraining begonnen Marquez en zijn men sen voorzichtig aan de door Bradl aangeleverde basis te sleutelen. Makkelijk ging het echter niet, merkte Marquez. “Hét verschil is mijn positie op de motor. Links voelt het oké, maar rechts is mijn lichaamspositie niet goed. Ik kan niet genoeg pushen met mijn arm. Een gebrek aan kracht. In de gym gebruik ik verschillende gewichten voor links en rechts; hier kan dat niet. Hier zijn ook meer rechterbochten.” In de kwalificatie kwam het tot een incident tussen hem en Joan Mir, de man die vorig jaar Marquez’ titel overnam. De Suzuki-coureur beschuldigde Marquez van ‘gevaarlijk rijden waar in de Moto3 straffen voor worden gegeven’. “Op geen enkel moment heb ik teveel afgeremd (het verwijt van Mir, red.). Het verschil tussen de snelste en lang zaamste ronde was niet meer dan drie seconden. Ik weet dat het niet hoort, maar dit is mij zó vaak overkomen toen ik fit was – nu was het mijn beurt. Ik ging achter Mir aan omdat hij op dat moment de snelste was. Ik probeerde het ook met Rins, maar dat werkte niet. Ik zou het ook met Alex gedaan hebben, maar die zou niet hebben geklaagd.” Op zaterdag werd Marquez na crashes van Jorge Martin – de nummer 3 van de tweede Qatar-Grand Prix brak een mid denhandsbeentje en een enkel en liep een hersenschudding op – en zijn broer Alex (vlak vóór hem) nog eens met de realiteit geconfronteerd. “Toen voelde ik enige angst. Ik wist meteen weer ‘dit kan gevaarlijk zijn’.”Toch Joan Mir scoorde zijn eerste podium van 2021, Quartararo en Bagnaia stonden er dit jaar al eens. Alle drie waren in november op hetzelfde circuit nog nergens te vinden. (Foto: MotoGP) Johann Zarco verloor de leiding in het WK door een crash. Vanaf de derde startplaats achter Quartararo en Rins nam hij wel kopstart. (Foto: MotoGP) Eindelijk had Franco Morbidelli een goed weekend. Hij kwam wel net tekort voor het podium. Brad Binder was ijzersterk: hij reed van plek 15 naar 5. Pecco Bagnaia was te snel voor dit duo. (Foto: SRT) In de negende van 25 ronden remde Quartararo zich voorbij Rins. Joan Mir kon het duo niet bijhouden. (Foto: Yamaha)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3