MotoPlus 09 - 2021
OCC ASION MOTOPLUS 89 2009: Introductie van de VN1700, die daarmee voor ganger VN1600 aflost. Grootste aanpassin gen ten opzichte van de voorganger: nieuw frame, riemaandrijving in plaats van cardan, zes- in plaats van vijfversnellingsbak. Komt er in drie modellen: Classic (345 kilo), Classic Tourer met o.a. koffers en windscherm (373 kilo) en de volledig aangeklede reisversie Voyager met vaste tophalf, koffers, topkoffer, audiosysteem, verstralers en een gecom bineerd remsysteem met ABS (406 kilo). Prijzen: € 13.698,- (Classic) / € 16.498,- (Classic Tourer) / € 19.998,- (Voyager). 2010: ABS standaard op alle drie de model len. Prijzen: € 14.798,- (Classic) / € 17.498,- (Classic Tourer) / € 21.198,- (Voyager). 2011: Met de zwarte Voyager Custom (386 kilo) wordt een nieuw model aan de line-up toegevoegd. Uitgerust met een laag windscherm, koffers en naar achteren laag aflopende achterzijde zonder topkoffer. Prijs: € 19.998,-. Ook komt er een Classic Light Tourer, met ten opzichte van de gewone Tourer leren tassen in plaats van harde kof fers en zonder sissybar. Prijs: € 15.997,-. 2014: Laatste modeljaar van de Classic, Classic Light Tourer en Voyager Custom. 2015: De twee overgebleven modellen Classic Tourer en Voyager worden omgedoopt tot Vulcan Nomad en Vulcan Voyager. Prijzen: € 18.399,- (Vulcan Nomad) / € 22.498,- (Vulcan Voyager). 2016: Laatste modeljaar van de VN/Vulcan 1700-range. Prijzen: € 18.399,- (Vulcan Nomad) / € 22.498,- (Vulcan Voyager). Marktsituatie Bezichtiging In totaal werden er van de VN1700 gedurende zijn zevenjarige bestaan bepaald niet veel aan de man of vrouw gebracht, waarbij zeker het bagger-model Voyager Custom als behoorlijk zeld zaam te boek staat. Geen gewilde machine kortom? Nou, eerder het tegendeel, als occasion is de VN1700 zeer gewild. De zware Kawasaki-cruiser is bepaald niet het koopje van de dag en staat bekend als zeer waardevast. Zelfs een Classic uit het eerste modeljaar heb je normaliter niet voor minder dan acht mille. En wil je een beetje keuze, dan doe hier nog maar eens rustig duizend euro bij. Voor een beetje aangekleed, goed onderhouden exemplaar (geen roestpuntjes op het chroom, geen krassen etc.) met een redelijk bescheiden kilometrage schieten de prijzen zelfs door de tien duizend euro barrière. En voor het luxebeestje uit de lijn, de Voyager, moet je, niet geheel verwon derlijk, nóg dieper in de buidel tasten. Bij een proefrit op piepende geluiden letten, die zouden kunnen duiden op een verkeerd gespannen tandriem. Deze is overigens bijna net zo betrouwbaar en schoon als een cardanaandrijving, maar moet wel af en toe op slijtage worden gecontroleerd (elke 40.000 kilometer vervangen, kosten circa 500 euro). Kom je een luxueuze Voyager op het spoor, controleer dan het kuipwerk zeker op barsten (omvallen!). Het vervangen van kuipwerkdelen is namelijk een behoorlijk prijzige aangele genheid. Vooral eigenaren van een Classic doen graag een greep in het accessoireschap, met onder meer koffers, windscherm en extra lampen proberen ze zo hun eigen Tourer te creëren. Indien het spullen betreft van gere nommeerde merken (een set leren tassen van bijvoorbeeld Hepco & Becker kost inclusief dragers zomaar over de duizend euro), dan is een hogere prijs gerechtvaardigd. Modelhistorie Classic-modellen: grote analoge snelheids meter met digitale brandstofweergave, versnellingsindicator en resterende actie radius. Praktisch tijdens toeren. Boem… de infocentrale van de Voyager-modellen is werkelijk enorm en zou niet misstaan in dikke Amerikaanse vierwielers uit de jaren ’60. Op zeker spelen bij de Voyager met een gecombineerd remsysteem. Sinds 2009 standaard van ABS voorzien, de overige modellen kregen dat een jaar later. Aparte verschijning: de Voyager Custom in bagger-look met een lachwekkend bagagevermogen van slechts 177 kilo.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3