MotoPlus 09 - 2021

OCCASION KAWASAKI VN/VULCAN 1700 88 MOTOPLUS OCC ASION Hoera! Eindelijk een zesde versnelling. Deze jubelkreet ontsnapte waarschijnlijk uit veel monden van motorrijders die van de VN1600 met vijfversnellingsbak de overstap maak­ ten naar de 1700, die in 2009 zijn debuut maakte. Echt van lange duur was die euforie waarschijnlijk niet, want die zesde versnelling was zo ellenlang dat ’ie enkel op de snelweg boven de 130 km/uur kon worden gebruikt. Een kleine rimpel, maar verder is de welis­ waar niet overdreven sterke maar wel extreem robuuste V-twin boven elke twijfel verheven. Dankzij het moddervette koppel kon je vanaf een kleine 50 km/uur de vijfde versnelling voor zo’n beetje elk denkbare situatie op secundaire wegen gebruiken. En dat is ook precies het metier waar de behoorlijk grote cruiser het best tot zijn recht komt. Ondanks zijn, afhankelijk van het model, behoorlijk corpulente voorkomen van tussen de 375 en 400 kilo, laat de Nippon-cruiser zich namelijk opvallend makkelijk sturen. Een beetje laveren door druk verkeer is dan weer duidelijk niet zijn ding. Nee, aan de dagelijkse praktijk heeft de 1700 een broertje dood, hij gaat liever voor de lange reis. Dat geldt met name voor de toer­ Eigenaren van een Kawasaki VN-model mogen zichzelf, ver­ wijzend naar de Amerikaanse modelnaam, graag Vulcanisten noemen. Dat geeft al wel aan dat de grote Japanse custom een behoorlijk trouwe fanbase heeft. Ook op de occasionmarkt. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Kawasaki, Künstle, Flash Art | VURIGE JAPANNER Technische gegevens (model Classic, 2009) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, 1.700 cc, 55,0 kW (75 pk) bij 5.000 tpm, 135 Nm bij 2.750 tpm, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoor­ vork, duo-schokbrekers, veerweg v/a 140/80 mm, wielbasis 1.665 mm, zithoogte 730 mm, band voor 130/90-16, band achter 170/70-16, schijfremmen v/a elk Ø 300 mm, rijklaar gewicht volgetankt 345 kg, tank­ inhoud 20 liter, topsnelheid 175 km/uur, 0-100 km/uur in 6,5 sec, verbruik (secundair) 1 op 18,2. georiënteerde modellen Tourer en Voyager, waarvan de namen eigenlijk het hele verhaal vertellen. Ook basismodel Classic laat zich overigens rijkelijk behangen met koffers en windschermen. Een breed, comfortabel zadel, lome zithouding en prima actieradius, dankzij de 20-liter tank, verleiden tot lange etappes in het zadel. De volledig opgetuigde Voyager met audiosysteem glijdt zelfs zo formidabel goed dat zelfs rechtuitrijden tot een belevenis wordt. Tijdens de laatste twee bouwjaren (2015 en 2016) hanteerde Kawasaki voor de VN Ameri­ kaanse modelnamen. De oude Classic Tourer werd Vulcan Nomad, de Voyager werd Vulcan Voyager. Dat gaf de verkoopcijfers echter niet de gewilde boost. Nu, na meerdere jaren rij­ pen waarin de Vulcan zich in de kijker speelde met een opvallend goede betrouwbaarheid en uitstekende toereigenschappen, vindt een tweedehands exemplaar doorgaans na korte tijd alweer een nieuw baasje. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3