MotoPlus 09 - 2021

PRAKTIJK BANDENTEST (3): GRIP, SLIJTAGE EN LEVENSDUUR 82 MOTOPLUS PRAKTIJK Je kunt niet helemaal zonder groeven in de banden, want je hebt nu eenmaal waterafvoer nodig en ook in de opwarmfase vervul­ len de groeven een belangrijke rol: ze maken het loopvlak plooi­ baarder en geven zo meer grip en snellere opwarming. Brede en lange profielgroeven kosten echter levensduur, waarbij ook de richting waarin ze lopen en de hoeken die ze maken van belang zijn. Om die reden heeft Conti (links) bij de Road Attack 3 inmid­ dels afscheid genomen van de markante haaientand-groeven. Dunlop (boven) past in de Roadsmart III een aantal opvallend dunne groeven toe, die voor voldoende plooibaarheid zorgen zonder noemenswaardig oppervlak te kosten. Wat is het beste profiel tegen slijtage? Domweg diepere profielgroeven maken om een langere levens­ duur te bereiken, dat werkt niet. Dat gaat namelijk ten koste van de grip en stuureigenschappen. Maar ook het uiterlijk kan een kilometerkiller worden. De twee paar slijtagegrafieken zijn weliswaar niet rechtstreeks vergelijkbaar, maar laten wel goed zien waar motorbanden sterk belast worden en veel profiel verliezen. BESLISSEND IS HET INZETGEBIED: SLIJTAGEMETING …na 5.500 kilometers grote weg… voorband* achterband** profieldiepte nieuw resterende profiel­ diepte na 4.000 km 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 7,0 1,6 7,5 8,0 8,5 9,0 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 7,0 1,6 7,5 8,0 8,5 9,0 Noot: aangegeven is telkens de procentueel hoogste slijtage­ waarde van de meetpunten op de zijkanten of in het midden. profieldiepte inmm minimale profieldiepte 1,6 mm*** profieldiepte inmm Continental Avon Dunlop Bridgestone Metzeler Michelin Pirelli Conti TKC80 Continental Avon Dunlop Bridgestone Metzeler Michelin Pirelli Conti TKC80 76,5% 60,0%* 69,0%* 69,0% 43,7% 42,9% 43,9% 47,8% 45,1% 41,9% 50,7% 58,6% 15,7% 34,8%* 41,2%* 29,4%* Bandenslijtage in 2011 op een BMW R1200GS; *slijtagewaarden op de zijkanten gemeten; **slijtagewaarden in het midden gemeten; *** in Nederland is de wettelijke minimumprofieldiepte 1 mm, maar 1,6 mm is een veiligere marge en deze wordt in veel Europese landen als wettelijk minimum gehanteerd. HOE BEOORDELEN WE DE PRESTATIES VAN DE BANDEN? Om het in één zin te zeggen: zo praktijkge­ richt en relateerbaar mogelijk. Dat is gemak­ kelijk gezegd, maar in zowel rijtechnisch als logistiek opzicht lastig uit te voeren. Hoe zorg je ervoor dat je concrete en consistente uitspraken kunt doen over de stuureigen­ schappen en levensduur? We hebben om te beginnen voor elke bandenset een identieke motor nodig, plus rijder. Deze groep gaat dan samen op reis. We rijden in een precies voorgeschreven ‘groepsmodus’. Een vaste volgorde van rijders, waarbij in gelijkmatige voor in de regen. De levensduur was afge­ stemd op het specifieke inzetgebied. Daarbij gingen de speciale kwalificatiebanden – toen ze nog bestonden – ongelooflijk kort mee: twee, maximaal drie ronden moesten deze banden optimaal presteren, daarna waren ze rijp voor de afvalbak. Dat is dus in totaal amper 20 kilometer. Een totaal ander eisenpakket was er toen Bridgestone vanaf 2015 met de H50-band in het cruiser-segment stapte en daarbij ook een lucratieve eerste-montage-deal met een bekende motorfabrikant uit Amerika voor ogen had. Daarbij moesten er al gauw drie nullen achter de bovengenoemde levens­ duur van een qualifier. En dat getal wordt niet zomaar geëist door de motorfabrikant, want de op eindeloze highways cruisende klanten­ kring verwacht hier van de banden in de eer­ ste plaats ‘mileage’, levensduur. Sportief sturen doen ze immers toch niet. Twee totaal verschillende werelden en daarmee twee extremen. Toch spelen de genoemde specifieke eisen ook in de ‘normale’ motorwereld een belangrijke rol, en helaas tegelijk. Aan de ene kant wordt er sublieme grip verwacht voor een lekker stuk sturen op zonnige zomerdagen of voor een heikele situatie zoals een noodstop op nat wegdek. Anderzijds telt voor de normale motorrijder ook de levensduur mee, niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat je gewoon graag een seizoen lang wilt kunnen rijden, inclusief een lange vakantietrip naar Noord- of Zuid-Europa, als het even kan. Laten we proberen dit onvermijdelijke span­ ningsveld eens te fileren. We werpen om te beginnen een nadere blik op de basisproce­ dure van onze bandentesten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3