MotoPlus 09 - 2021

80 MOTOPLUS PRAKTIJK Er zijn banden die gemakkelijk 20.000 kilometer en meer meegaan, som­ mige zijn al na 20.000 meter versleten. Wat in elk geval duidelijk is: iedereen wil zo veel mogelijk rijplezier hebben en daar met één set banden zo lang mogelijk van genieten. Maar is er eigenlijk wel zoiets als de perfecte formule om een band te maken die overal veel grip heeft, goed stuurt en ook nog een lange levensduur heeft? In dit derde deel van onze 2021-bandentest­ serie werpen we een nadere blik op de dilemma’s (en oplossingen) van de bandenfabrikanten. | Tekst: Karsten Schwers en Jörg Lohse; Foto’s: Markus Jahn, Continental (2), Dunlop (2) | Hoe lang moet een goede motorband mee­ gaan? Die vraag is elke keer weer onderwerp van discussie, ook in onze lezerskringen. Dat merken we met name wanneer we in het kader van onze jaarlijkse bandentestserie de slijtagemetingen doen. Naar aanleiding van onze bevindingen en resultaten komen er dan steevast reacties van lezers met glo­ baal dezelfde opmerking: “Daar heb ik totaal andere ervaringen mee opgedaan!” Laten we eerst teruggaan naar de beginvraag en probe­ ren om hier een antwoord op te geven, vanuit het perspectief van de Japanse fabrikant Bridgestone. Van 2002 tot en met seizoen 2015 maakte Bridgestone banden voor de MotoGP-klasse, vanaf 2009 na een drastische reglementswijzi­ ging als enige leverancier. In die veertien jaar leverde Bridgestone banden aan de teams van onder andere grote namen als Rossi, Stoner en Marquez, en de banden werden ter plekke door een ploeg Bridgestone-specialisten gemonteerd. Banden voor trainingen en kwa­ lificaties, banden voor de wedstrijd, banden LEVENSDUUR GRIP CONTRA PRAKTIJK BANDENTEST (3): GRIP, SLIJTAGE EN LEVENSDUUR »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3