MotoPlus 09 - 2021

FABRIEKSBEZOEK HONDA ITALIË REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 79 Europese fabrikanten misschien mee kunnen leven, maar voor Honda kon daar geen sprake van zijn. De Dominator kreeg uiteindelijk dus een set Japanse wielen, die qua belasting het dubbele konden hebben. De Italiaanse toe­ leveranciers kwamen er dus al snel achter dat alleen de beste kwaliteit een contract met de Japanners zou opleveren en daarvan profiteert tegenwoordig de gehele branche. Het moederconcern gaf de Italiaanse vestiging door de jaren heen steeds meer verantwoorde­ lijkheid in de vorm van productie-opdrachten van voor Honda belangrijke modellen, zoals de Transalp, Deauville, Hornet, Varadero, CB1000/R of CBR600F. De Italianen revancheerden zich verder met de ontwikkeling van prototypes en speciale modellen. “Honda investeert veel in de ontwikkeling, ook in de fabrieken”, licht Fausto ITALIË MILAAN ROME Afgescheiden, maar niet geïso­ leerd. De Honda-fabriek ligt in de Abruzzen. Waar vroeger het land braak lag en enkele perzikplantages het beeld bepaalden, hebben zich in het kielzog van Honda inmiddels veel bedrijven met in totaal meer dan 20.000 werknemers gevestigd. GROTE MOTORFABRIKANTEN IN ITALIË Giancristofaro toe. Daar ontstonden kleine ontwikkelingsafdelingen met gespecialiseerde know-how en dat kwam uiteindelijk het gehele concern ten goede. Ondertussen is het in Atessa trouwens bijna gedaan met de motorproductie. Alleen de CB125F loopt er nog van de band. Na de economische crisis van 2008 besloot Honda alle zwaardere motorfietsen in het Japanse Kumamoto te produceren. Atessa schakelde over op scooters, met name de in Zuid-Europa populaire modellen Forza en SH. Ondanks de domper van het verlies van de productie van zware motoren betwist niemand in Italië de koers van het moederbedrijf. Dat alle belang­ rijke beslissingen in Japan worden genomen, is men in de Honda-filialen wereldwijd wel gewend. Atessa heeft zich in ieder geval als enige Honda-motorfabriek in Europa weten te handhaven. Het biedt plek aan ongeveer 600 personeelsleden en zo’n 300 seizoensarbeiders, die jaarlijks ongeveer 90.000 voertuigen pro­ duceren – “met een hoge kwaliteit en dat voor reële prijzen, ook dat is voor Honda belangrijk”, onderstreept Giancristofaro. En niet in de laatste plaats, voegt hij daar lachend aan toe, dat Honda Zuid-Italiaanse techniek salonfähig heeft gemaakt en het zuiden het respect heeft gegeven dat het verdient. n Het prototype CB1000R XESS bouwde Honda in Italië samen met custo­ mizer RossoCromo. Deze streetfighter won meerdere designprijzen. In 2005 ontwikkelde de fabriek in Italië samen met specialist DPM voor de Hornet 600 een kit met extra’s, die klanten gratis kregen. De Hornet-verkopen stegen aanzienlijk. Sinds drie jaar produceert Atessa de paddock-scooter van Marc Marquez en co.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3