MotoPlus 09 - 2021

FABRIEKSBEZOEK HONDA ITALIË REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 77 gen Atessa. De redenen voor dit steunpunt waren dezelfde als Alfa Romeo had: bij investe­ ringen in het economisch zwakkere zuiden van Italië is er tot op de dag van vandaag sprake van royale ondersteuning door de Italiaanse staat. Maar als er twee hetzelfde doen, hoeft dat natuurlijk niet per se hetzelfde te beteke­ nen. Anders dan Alfa Romeo slaagde Honda er wel in om de hoogste kwaliteit in de fabriek in het zuidelijke deel van het land te waarborgen. En dat niet in de laatste plaats tot verbazing van de Noord-Italianen, die van oudsher alles “Honda heeft Zuid-Italiaanse techniek salonfähig gemaakt en het zuiden het respect gegeven dat het verdient” Fausto Giancristofaro, kwaliteitsmanager in Atessa EUROPESE BIJDRAGE Een nieuw model? Daarbij vertrouwt Honda uitsluitend op zichzelf, de planning van dergelijke projecten ligt bijna altijd volledig in Japan. Maar zonder de input van de Euro­ pese filialen zouden veel modellen er helemaal niet zijn geweest. Naast de fabriek in Atessa heeft Honda in Europa drie ontwikkelingsafdelingen, in Duitsland, Italië en Engeland, die op maat gesneden producten voor hun markten ontwikkelen. Vroeger was dat echt een hoorn des overvloeds, waarbij de Europeanen zich echt mochten uitleven, van de Transalp tot de Deauville en CB1000R. Maar aangezien Honda ondertussen globaal denkt, moeten de Europese managers tegenwoordig eerst het Japanse moederbedrijf overtuigen dat een motorfiets voor de Europese markt de moeite waard is. Het meest recente voorbeeld daar­ van is de nieuwe Africa Twin, die in 2016 op de markt kwam. Een zware bevalling, aangezien de Japanners een definitieve beslissing eindeloos voor zich uit bleven schuiven. Alleen flinke druk vanuit Europa wist ze uiteindelijk te bewegen om toch een nieuwe Africa Twin te maken – met enorm veel succes. Maar inmiddels is de situatie opnieuw verslechterd, want globaliteit heeft tot de onzekerheid geleid welk soort motorfietsen over pakweg een jaar of tien nog zijn toegestaan. Reden voor Honda om motorfietsprojecten met een nieuwe verbrandingsmotor omzichtig te benaderen. Toch doen geruchten de ronde dat er een nieuwe Transalp komt, ook al omdat de Japanners de naam in Amerika onlangs opnieuw hebben laten vastleggen. Maar of er daadwerkelijk een nieuwe Transalp komt, hangt ook van politieke factoren af. Wat dat betreft zijn de geëngageerde Europese managers aan handen en voeten gebonden. Het aantrekkelijke design van de nieuwe Africa Twin ontstond bij Honda Italië en ook de ont­ wikkeling vond grotendeels in Europa plaats. wantrouwen dat uit het zuiden van het land afkomstig is. De poorten van de fabriek in Atessa gaan maar zelden open voor journalisten of andere bezoe­ kers, maar we kregen een toch wel unieke kans om eens binnen te kijken, onder begeleiding van een kundige gids, Fausto Giancristofaro, die al 38 jaar in de fabriek in Atessa werkt. Eerst was hij testrijder, daarna bekleedde hij een functie in het kwaliteitsmanagement en tegen­ woordig leidt hij de afdeling ‘Sampling & Color Processing’. Aanvankelijk was het de bedoe­ ling, zo vertelt hij, dat er in Atessa alleen voor de Italiaanse markt geproduceerd zou gaan worden, maar vanaf 1985 bediende Atessa de gehele Europese markt en later ook Japan. Om de kosten te drukken, betrokken de Italianen niet langer alle onderdelen uit Japan, maar werden ook eigen toeleveranciers gezocht. Dat verliep aanvankelijk wat lastig, aangezien de toeleveranciers in het verre noorden gevestigd waren, wat een onophoudelijk heen en weer gependel van Honda’s kwaliteitscontroleurs vereiste. Internet was er immers nog niet. Maar gaandeweg vestigden zich steeds meer gespe­ cialiseerde bedrijven rond de fabriek in Atessa. “Dat paste helemaal in de bedrijfsfilosofie van Honda, want korte lijntjes helpen fouten te voorkomen of te verhelpen als er toch eens iets verkeerd gaat”, licht Giancristofaro toe. Toch liep het niet altijd gesmeerd met lokale toe­ leveranciers. Zo moest in de jaren negentig een Italiaanse wielenfabrikant aluminium spaak­ wielen voor de Dominator leveren. Bij de eerste testen met het prototype bleek dat de wielen onder extreme en in de praktijk niet relevante belasting konden breken. Daar had een aantal »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3