MotoPlus 09 - 2021
FABRIEKSBEZOEK HONDA ITALIË REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 75 De eerste kennismaking met Zuid-Italiaanse techniek kregen veel Nederlanders midden jaren zeventig. Met name jonge mannen vielen destijds als een blok voor de scherp gelijnde wagens met dolce vita-flair, die Alfa Romeo toen in een splinternieuwe fabriek in Napels produceerde. Maar zo cool als die auto’s oog den, zo slecht was de kwaliteit. In een goede Hollandse winter bleken het enorme roest bakken en ook de startmotor en choke waren beruchte zwakke punten. Veel klanten keerden Alfa al snel de rug toe en Italiaanse voertuigen, met name die uit het zuiden van het land, kregen een slechte naam. Maar toch stapten veel Europese Honda-rijders later op een motorfiets uit het zuiden van Italië, vaak zonder het te weten. De grootste motorfabrikant ter wereld opende er in 1971 al een fabriek, in eerste instantie was het een assemblagestation, in het in de Abruzzen gele De NSR125, hier de speciale RC-uitvoering, was een van de eerste motor fietsen die vanuit Italië naar Japan werden geëxporteerd. Een blijk van vertrouwen van het concern. Hiermee begon de eigenlijke productie in Atessa. Alle onderdelen van de CB125 kwamen in 1976 nog uit Japan, alleen de tank werd ter plekke gespoten. De Honda-vestiging in de Abruzzen staat niet alleen garant voor hoge kwaliteit in productie, maar tevens voor veel ontwikkelingswerk. In de loop der jaren ont stonden hier talloze prototypes, waarvan er een aantal als speciaal model op de markt verschenen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3