MotoPlus 09 - 2021

FLASHEN VAN DE ECU TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 73 fabrikant de genoemde pootjes niet naar bui­ ten toe aangesloten heeft om het flashen juist moeilijker te maken. Dan moet je precies weten waar de chip zich bevindt in de ECU, en welke pootjes je moet hebben. Een specialist kan dan een gat in de gietmassa van de ECU maken om zo bij de juiste pootjes te komen. Dergelijke chiptuning zul je natuurlijk altijd blijven zien aan de buitenkant van de ECU. Bij het flashen kun je kiezen tussen aangepaste instellingen die generiek voor jouw type motor gemaakt zijn, of de instellingen helemaal specifiek voor jouw motor maken middels een testbanksessie. Dat laatste is beter, maar kost meer tijd en moeite en dus geld. Bij piggybacks krijg je in de regel een programmeerkabel en software gratis meegeleverd, waarmee je zelf, of het tuningbedrijf, aanpassingen kunt doen. En bij bijvoorbeeld verkoop van de motor kun je de piggyback eenvoudigweg weer verwijderen. Bovendien kun je de piggyback verwijderen bij een storing, om uit te sluiten dat deze die storing veroorzaakt. Bij flashen is dit allemaal niet mogelijk, maar je kunt de ECU natuurlijk altijd weer terug laten flashen naar de originele instellingen. Het is gebruikelijk dat het tuningbedrijf dat het flashen uitvoert de instellingen met een wachtwoord blokkeert om hun kennis en testwerk te beveiligen. Hier­ door kunnen alleen zij de aanpassingen veran­ deren en weer verwijderen, tenzij je natuurlijk de afspraak maakt dat jij dat wachtwoord meekrijgt. Het is goed hier vooraf duidelijke afspraken over te maken! Alle data en instellingen staan in de chip, maar ze staan daar in een soort The Matrix-achtige programmeertaal met nullen en enen. Om daar chocola van te maken is het handig om die data in overzichtelijke tabel­ len en grafieken te hebben. Bedrijven zoals Woolich Racing, Alientech Tools, Flashtune en Rapidbike hebben dit uitgezocht en leveren communicatiekabels, programmeer-software en de zogenaamde ‘bin-files’. Die laatste bevat­ ten de standaard data van de chip, gepresen­ teerd op een manier waardoor ze makkelijk aan te passen zijn voor een tuner. Voor iedere motor die een tuner wil aanpassen dient hij een licen­ tie af te rekenen voor die bin-files. Dat plus het werk zelf zorgt ervoor dat de gangbare tarieven voor flashen tussen de 200 en 400 euro liggen. En als er ook nog hardware als een quickshifter of blipper-sensor bij komt, zit je al snel op het dubbele. Verder zal het eventuele inbouwen en afstellen op een testbank nog een extra donatie van jouw kant vragen. Maar hoe zit het met garantie en andere aan­ sprakelijkheid? We vroegen ernaar bij Kawasaki Benelux en zij meldden geen toestemming te geven of medewerking te verlenen voor flashen, en stellen dat zij via hun software altijd kunnen zien of een motor geflasht is. Ook als naderhand de standaard instellingen weer zijn teruggezet. Voor het beoordelen van eventuele schade- en garantieclaims weegt dit altijd mee, al begrijpen ze ook dat flashen een fantastische mogelijk­ heid is voor het aanpassen van circuitmotoren, aangezien je daar niet met garantieclaims en milieunormen te maken hebt. Samengevat is flashen een effectieve en betrouwbare manier om de motor te optima­ liseren, die echter wel (semi-)permanent is. De ervaring leert dat er zeker winsten te behalen zijn. Niet alleen qua vermogen, maar ook bij­ voorbeeld qua brandstofverbruik of gasreactie. Ten opzichte van de piggybacks biedt flashen meer mogelijkheden tegen lagere kosten. Bovendien is de kans op storingen minimaal omdat je geen extra hardware of extra stekkers toevoegt. n De ECU van een BMW S1000RR op een pennen­ bed waarmee elektrisch contact gemaakt wordt. De ECU van een Suzuki Hayabusa is helemaal ingegoten en moet dus opengefreesd worden om bij het IC te kunnen komen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3