MotoPlus 09 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 49 De winglets werken pas op hoge snelheid, het bubble-ruitje al op een secundaire weg Op elk van de klepslepers van de S1000RR is 0,45 gram gewicht bespaard. Dat lijkt een futili­ teit, maar maakt met de enorme klepsnelheden bij hoge toerentallen een enorm verschil. Maar deze en ook andere detailverfijningen aan het blok zijn waarschijnlijk alleen te voelen als je met de standaard M serieus op een circuit gaat vegen. Doel van deze exercitie was natuur­ lijk het creëren van voldoende reserves voor extreem gebruik in het WK Superbike. Of het nu om het M-blok gaat of het iets minder hoog­ toerige S-basisblok, bij beide valt een bepaalde rauwheid te bespeuren en beide schieten dan weer met meer en dan weer met minder vibra­ ties door het toerenbereik. Het is in ieder geval kenmerkend voor een licht geconstrueerde viercilinder-lijnmotor zonder balansassen. Dankzij de ShiftCam-technologie word je ook op de S1000RR net zo heftig vanuit het mid­ dengebied vooruit gekatapulteerd als op de M-versie. Een hele gezonde S1000RR zou zelfs aan het topvermogen van het M1000-blok kun­ nen tippen. Vergeleken met de M ligt alleen het maximum toerental 500 toeren lager. Die zullen echter maar door weinigen worden gemist op de openbare weg. De zogeheten M-remklauwen in een kenmer­ kende blauwe kleur zijn in samenwerking met Nissin ontwikkeld. De eendelige aluminium klauwen zijn vrij breed, wat voor meer stabiliteit moet zorgen bij hitte en remdruk. Door allerlei uitsparingen en sleuven is gewicht bespaard, terwijl gecoate stalen remzuigers voor een lichte werking moeten zorgen, en omdat ze warmte minder goed geleiden dan aluminium zuigers moeten ze ook het warmer worden van de rem­ vloeistof zoveel mogelijk beperken. Ook dit is iets wat tijdens een intensieve circuittest zal moeten blijken, bij alledaags gebruik bevallen de M-klauwen door hun spontane aanspreken en enorme doseerbaarheid. In combinatie met de aangenaam toegrijpende hendels, in dit geval uiteraard met het rechter hendel, zijn ook op de weg harde maar goed gedoseerde remacties mogelijk. Dit soort kleine details maakt onder de streep het verschil tussen een zeer goede en een uitstekende motorfiets. Dat geldt ook voor het bubble-ruitje op de kop van de stroomlijn. Turbulentievrije wind­ bescherming en dus fijner dan het vlakke standaard ruitje van de S1000RR, en dat niet uitsluitend bij hoge snelheden op de snelweg of het circuit. Voor onze duurtest-S1000RR heb­ ben we meteen na de test met deze M1000RR ook maar zo’n ruitje besteld. Wie de in 2019 gelanceerde K67-versie van de S1000RR kent, zal meteen overweg kunnen met de knoppenconfiguratie op het stuur en met instellingen van de elektronische hulpsys­ temen. Handvatverwarming, cruise control, de quickshifter met blipper-functie en de rijmodus Pro met de mogelijkheid om functies als tractie»

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3