MotoPlus 09 - 2021
EERSTE TEST BMW M1000RR 48 MOTOPLUS EERSTE TEST De achtervering kreeg een excenter om de rijhoogte te verstellen. Ook de hendels uit het Competition-pakket liggen goed in de hand. Het TFT-display van de BMW laat in de standaard modus de belangrijkste info zien. Links de sleper van het eerste S1000- blok, rechts de nieuwste. Het multifunctionele stelwiel en de schakelaars zijn oude bekenden. Samen met specialist Nissin ontwikkelde BMW nieuwe M-remklauwen. De verstelbare voetsteunen, endurance-ketting en lichtere swingarm horen bij het Competition-pakket. In de Sport-modus worden heldendaden zichtbaar: hellingshoek, vertraging, DTC- ingrepen. Eén omwenteling wijzigt de veervoor spanning met één millimeter. 212 pk, 197 kilo volgetankt, aerodynamisch geoptimaliseerde stroomlijn met winglets, zelf ontwikkelde remklauwen en de nieuw ste elektronische assistentiesystemen – het moge duidelijk zijn dat het ware potentieel van de M1000RR op de openbare weg niet of nauwelijks te gebruiken is. Het is in ieder geval geen vanzelfsprekendheid hoe aangenaam en prettig dit kanon zich op de openbare weg laat rijden. BMW wil met de M1000RR immers maar één ding: een vergeleken met de S1000RR betere basismachine voor het WK Superbike, Superstock-klassen en het WK Endurance op de carbon wielen zetten. Maar waar de concur rentie zich meer en meer volledig toespitst op circuitgebruik en de meer praktische kanten laat varen, is de M1000RR een machine met een duidelijk breder gebruiksgebied. In het streven naar meer rem- en bochten stabiliteit is de balhoofdhoek een halve graad vlakker en is de offset van de bovenste kroon plaat drie millimeter gereduceerd. Hierdoor is de naloop 5,9 millimeter langer geworden. De wielbasis is in de basissetting met 1.457 milli meter 16 millimeter langer, wat voornamelijk op het conto komt van de 11,7 millimeter langere swingarm. Voor zover de theorie, in de praktijk overtuigt deze BMW al snel met zijn lichte insturen en enorme stuurprecisie. Tijdens het schrijven van deze test reden collega’s elders de eerste circuitkilometers met de M1000RR en zij konden deze bevindingen bevestigen. Opstappen, twee ronden rijden en je thuis voelen, luidde de conclusie door de telefoon. Die handelbaarheid van de M1000RR en het zeer goede gevoel over het voorwiel zijn deels toe te schrijven aan de lichte carbon wie len, maar zeker ook aan de standaard gemon teerde banden, Dunlop Sportsmart TT’s. In de twee dagen dat we de BMW op de openbare weg konden rijden voordat hij op transport ging naar onze collega’s voor een circuittest, was het lekker warm weer en kwamen de Dunlops snel op bedrijfstemperatuur, wat in uitstekende grip resulteerde. Natte omstandig heden en kou zijn daarentegen minder aan deze rubbers besteed. Maar met deze aangename voorjaarstempe raturen is het sportief-ontspannen sturen over uitdagend slingerende wegen. Op hobbelig wegdek steekt de M1000RR zijn stugge veer afstelling, overigens zonder semi-actieve demping, niet onder stoelen of banken. De hoogwaardige techniek in het motorblok houdt zich nog wat op de vlakte. Gesmede zuigers met nog slechts één compressie- en één olie schraapveer maken het gebruik van nieuwe drijfstangen mogelijk, die op hun beurt van titanium zijn gemaakt om de draaiende massa te verlagen. Boven de verbrandingskamers dan sen nu titanium kleppen, waarbij de schachten van de inlaatkleppen zelfs holgeboord zijn.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3