MotoPlus 09 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 39 In MotoPlus 7 kwam de geheel vernieuwde, derde generatie Yamaha MT-09 voorbij. Een heerlijke naked bike met méér cc’s, méér vermogen, méér koppel, méér elektronica én méér beleving. En deze MT-09 wordt door Yamaha ook meteen gebruikt als basis voor de vernieuwde Tracer. Deze crossover wordt ook weer in twee uitvoeringen leverbaar: als Tracer 9 en als Tracer 9GT. MotoPlus maakte er kennis mee. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Yamaha | KLEREN MAKEN DE MAN Kleren maken de man: sinds 2015 is de popu­ laire MT-09 ook leverbaar in een meer aan­ geklede uitvoering. In eerste instantie heette die gekuipte uitvoering MT-09 Tracer, maar in 2018 veranderde die naam in Tracer 900 en Tracer 900GT. En voor 2021 volgt er andermaal een naamsverandering: voortaan gaan ze als Tracer 9 en Tracer 9GT door het leven. Yamaha lijkt deze machines steeds nadrukkelijker als zelfstandige modellen te presenteren en niet langer als MT-09-afgeleide. Toch vormt die laatste machine nog wel dege­ lijk de technische basis, al heeft men voor 2021 het onderscheid nog groter gemaakt met een luxere uitrusting, zwaarder subframe en langere wielbasis met meer naloop voor meer stabili­ teit. En ook het uiterlijk is behoorlijk afwijkend geworden, vooral door het hogere stuur, de vier liter grotere tank, ruimere buddyseat en natuur­ lijk de strakke stroomlijn. Als je een beetje door je wimpers heen kijkt, kun je daar zelfs de BMW XR-lijnen in ontdekken en dat geeft de Tracer een stoer eigen gezicht. Daarbij is de koplamp-configuratie bijzonder: de twee onder de kuiprand hangende spotjes zijn de echte koplampen: de rechter brandt altijd als dimlicht, de linker wordt bijgeschakeld als het grote licht. De lichtunit in de stroomlijn heeft led-contourverlichting en alleen bij de GT-versie zit hier de bochtenverlichting in, die links of rechts feller gaat branden als de hellingshoek groter wordt. Of ik deze koplamp-oplossing echt heel mooi vind, weet ik eigenlijk niet, het is in elk geval ‘anders’, zullen we maar zeggen. Dat de Tracer 9/GT zoveel meer nadruk van Yamaha lijkt te krijgen, en ook nog nadrukkelij­ ker de toerkant lijkt te zijn opgeschoven, zal ook te maken hebben met het feit dat de FJR1300 en Super Ténéré 1200 uitlopende modellen zijn, die langzamerhand het veld gaan ruimen. De nieuwe Tracers moeten de Yamaha-eer wat betreft stoere reismachines dus verdedigen. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat men achter de schermen niet bezig is met een all­ road rond dit heerlijke 899cc-driecilinderblok. Een kruising tussen deze nieuwe Tracer 9 en de Ténéré 700 zeg maar, of is ook hier de wens de vader van mijn gedachte? Hoe dan ook: in zes jaar tijd is de Tracer uitge­ groeid van een ‘aangeklede naked bike’ tot een volwaardig zelfstandig model, dat weliswaar veel basistechniek gebruikt van de MT-09, maar zich op de weg steeds nadrukkelijker daarvan »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3