MotoPlus 09 - 2021
HARLEY-DAVIDSON PAN AMERICA SPECIAL EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 35 MOTOR vloeistofgekoelde 60° V-twin met twee balans assen, DOHC, vier kleppen per cilinder bediend via slepers, variabele kleptiming, semi-dry-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, dynamo 585 watt, 12 V/12 Ah accu, kabelbediende natte meerplatenkop- peling (met remkoppelbegrenzer), zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 48/19. Boring x slag 105,0 x 72,0 mm Cilinderinhoud 1.252 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 112,0 kW (152 pk) bij 8.750 tpm Max. koppel 128 Nm bij 6.750 tpm RIJWIELGEDEELTE gecombineerd brugframe uit staal en aluminium met motorblok als dragend deel, Showa upside-down voorvork Ø 47 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met linksysteem en Showa mono schokdemper, volledig instelbaar (semi-actieve elektro- nische Showa-vering), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, Brembo radiale vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 280 mm, Brembo remklauw, bochten-ABS. Wielen aluminium gietwielen (optie: gespaakte wielen) Wielmaten 3.00 x 19; 4.50 x 17 Bandenmaten 120/70R19; 170/60R17 Banden in test Michelin Scorcher Adventure MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.580 mm, balhoofd hoek 65,0°, naloop 157 mm, veerweg v/a 191/191 mm, zit hoogte 870/894 mm (850/874 mm), rijklaar gewicht 242 kg (254 kg), maximale belading 455 kg, tankinhoud 21,2 liter. Garantie 2 jaar Service-interval elke 8.000 km Kleuren zwart en grijs (zwart, grijs, groen en oranje-wit) Prijs NL € 18.995,- / B € 16.495,- Prijs Special NL € 21.995,- / B € 18.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.com TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON PAN AMERICA (SPECIAL) Sport. Maar mooi dat je daar dus mee kunt gaan spelen en het naar je eigen zin kunt maken. De speciaal voor Harley gemaakte Michelin Scorcher Adventure-banden deden het ondanks de lage temperaturen in het Wester wald prima en lieten de Harley netjes de hoek om gaan. Toch moesten ze aan het eind van de testdag het veld ruimen voor een set Michelin Anakee Wild-noppenbanden (daarnaast wer den de voetsteunrubbers eenvoudig verwij derd), zodat we de offroad-vaardigheden van de Pan America een paar uurtjes konden testen in een oude steengroeve. En ook die bleken verrassend goed. Hij mist misschien het hele lichte, wendbare gevoel van een BMW, maar houdt zich ook op het onverhard toch verbluf fend goed staande. De twee offroad-rijmodi van de Pan America blijken in het terrein ook goed te voldoen, al missen ze misschien nog nét die verfijnde geslepenheid van een BMW of KTM. Maar die hakken natuurlijk ook al jaren met dit bijltje. Toch profiteert de HD op het onverhard ook volop van de algehele ‘even wichtige’ balans en bovendien blijkt zijn 191 mm veerweg prima van pas te komen op de hobbels en in de kuilen. Het dashboard met zijn 6,8-inch TFT-touch screen ziet er elegant uit en kan op verschil lende manieren worden geconfigureerd. Je kunt er eigenlijk alles op laten zien wat je als rijder belangrijk vindt, tot en met kaartnavigatie via een app op je smartphone, en natuurlijk nog veel meer. De bedieningslogica werkt, de knoppen zijn in orde en essentiële zaken zoals rijmodus, cruise-control, verwarmde hand vatten en de tractiecontrole zijn ook direct te bedienen zonder dat je daarvoor door menu’s moet scrollen. Bovendien heeft het dashboard ook Nederlands als taalkeuze en dan voel je je toch serieus genomen, want meestal moeten wij laaglanders het immers doen met Engels of Duits… Enig minpuntje is dat sommige waardes wel in een erg klein lettertype worden weer gegeven. Misschien hebben ze wel iets te veel naar het KTM-dashboard gekeken, ook daarbij is het wachten op een leesbril in het accessoire programma als de jaren gaan tellen… De windbescherming is eigenlijk beter dan verwacht. Je benen zitten prima achter de uit stekende radiateurkappen, en het kleine ruitje doet het ook goed. Al maakt dat – net als het stelmechanisme – niet echt een bijzonder dege lijke indruk. Op de Autobahn begon het boven 160 km/uur flink te bewegen en het ruitje zorgt ook voor flink wat lawaai rond de helm. Wel merkten we op de snelweg dat de wegligging en stabiliteit dik in orde is. Aanvankelijk nog een beetje schoorvoetend, maar later bleef het gashendel ook in lange snelwegbochten zonder enig probleem helemaal tegen de stuit! De nieuwe Harley-Davidson Pan America functioneert opmerkelijk goed en zorgt ervoor dat het beeld dat velen hebben van Harley flink bijgesteld moet gaan worden. De Pan America – leverbaar als 18.995 euro kostend basismodel en 21.995 euro kostende Special – is ook meer dan zomaar een allroad: het is een verfrissend en gewaagd model van een fabrikant die moet veranderen, en dat nu met verve doet! Het uiterlijk is bijzonder en vraagt gewenning, maar als je die horde hebt genomen dan blijkt deze allroad-rookie bijzonder uitgebalanceerd, func tioneel competent en heeft hij een verbazing wekkende rijdynamiek en prima motorblok dat zich meer dan goed staande kan houden tussen grootheden als de BMW R1250GS en KTM 1290 Super Adventure. Achter het bijzondere, zelf verzekerde gezicht van de Pan America gaat zowaar een hele echte allroad schuil! n Het 6,8 inch grote TFT touchscreen-dash board kan naar eigen inzicht ingedeeld worden en biedt enorm veel informatie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3