MotoPlus 09 - 2021
HARLEY-DAVIDSON PAN AMERICA SPECIAL EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 33 bloemen, is de Revolution Max dat zeker niet: dat is in alles een fundamenteel modern motor blok met prima draai-eigenschappen. Het blok blijkt eenmaal op weg een perfect compromis van trekkracht onderin, soepel draaien en top prestaties. De variabele kleptiming werkt wat dat betreft bijzonder goed en maakt het bruik bare toerenbereik erg breed. Na onze eerste testdag denken we dat deze nieuwe HD 1250 qua trekkracht en prestaties ergens tussen het soepele BMW ShiftCam-boxerblok en de KTM 1290 Super Adventure is te vinden. Onderin schurkt hij tegen die super-soepele BMW aan, en bovenin doet hij niet eens zo gek veel onder voor die adembenemende KTM. Eigenlijk is dat al een bijzonder groot compliment voor deze allroad-rookie. Het enige dat misschien een klein beetje tegenvalt is de topsnelheid, want bij 227 km/uur maakt de elektronica een einde aan de pret, terwijl de machine juist heel mak kelijk naar zijn top toe gaat. De BMW loopt met zijn 16 pk minder topvermogen toch zeker een kilometer of 5 harder, terwijl de KTM dan zelfs nog een keertje opschakelt en pas stopt rond de 250…Nu is de topsnelheid tegenwoordig natuurlijk bijna een theoretische waarde, in de praktijk is de Revolution Max verreweg het meest krachtige en snelle motorblok dat Harley-Davidson ooit heeft gebouwd. Met bovendien zeer aangename draai-eigenschappen, lekkere prestaties en veel levensvreugde. Ook qua transmissie zet deze Harley een enorme stap: de koppeling werkt soepel en vraagt geen krachtige hand meer. Bovendien is het hendel (net als het remhendel) keurig verstelbaar. De zesbak schakelt ook met heden daagse nauwkeurigheid, al heeft deze nog wel een krachtig voetje nodig, want het is niet het spreekwoordelijke warme mes door de boter. Al lijkt er ook wel sprake te zijn van ‘nieuwigheid’, want de gereden Pan America’s waren vrij vers en vooral op de motoren met hele maagdelijke kilometerstanden was er echt wat meer kracht nodig voor het schakelen. Opmerkelijk is dat deze HD’s niet zijn uitgerust met een quick shifter voor koppelingloos schakelen, maar navraag leerde dat daar aan gewerkt wordt en dit binnenkort optioneel leverbaar wordt. Maar in zijn geheel stelt de krachtbron dus absoluut niet teleur: de Revolution Max is een moderne, krachtige allrounder met een breed inzetgebied. Qua positionering lijkt hij echt midden in de allroad-klasse te staan, en da’s hoe dan ook knap voor een rookie! We reden in het Westerwald met de semi-actieve Special-uitvoeringen en die voelen ook qua wegligging absoluut competitief aan. In de eerste meters merk je wel een beetje een taai gevoel rond het balhoofd, maar eerlijk gezegd verdenk ik daar vooral de op de Special als extra gemonteerde stuurdemper van. Die is name lijk nadrukkelijk aanwezig bij lage snelheden, als je bijvoorbeeld heel gemoedelijk door de bebouwde kom cruiset. Met het slim gecon strueerde rijwielgedeelte met een naloop van maar liefst 157 mm – die de best sportieve bal hoofdhoek van 65 graden toch compenseert – lijkt er op papier geen vuiltje aan de lucht, dus die toepassing van een stuurdemper werd mij deze testdag niet geheel duidelijk. Persoonlijk zou ik de Pan America best eens zonder stuur demper willen rijden, en dat dat kan laat de standaardversie zien, want die heeft immers geen stuurdemper net voor de aluminium tank op de bovenste kroonplaat zitten… Gelukkig verdwijnt dat ‘taaie’ gevoel als sneeuw voor de zon zodra de snelheid wat toeneemt en er een beetje gang in komt. Dan is de weg ligging niet alleen onberispelijk, maar zelfs lovenswaardig! In zijn geheel blijkt de Pan America namelijk een bijzonder goed uitge balanceerde motorfiets, die zich op een hele prettige en ongecompliceerde manier laat sturen. Het stuurgedrag is ook neutraal over een heel breed gebied: je vindt makkelijk een goede basisstabiliteit en de handelbaarheid is prima. De stuuruitslag is – hoewel niet zo groot als die van een GS – ook prima, zodat je hem ook makkelijk kunt keren. Kortom, deze allroad van Harley-Davidson doet bijna verrassend goed wat hij doen moet. Vergeleken met de al eerder genoemde GS en Super Adventure mist hij misschien iets aan hele sportieve directheid, maar storend is dat zeker niet. De HD rijdt daar door ook op snelheid juist lekker comfortabel en zelfs relaxed. Bovendien is de grondspeling in de bochten prima en dat maakt van deze Pan America alles bij elkaar een bovenmodaal goed sturende machine. We moeten ons beeld van Harley-Davidson dus echt bijstellen. Bij de semi-actieve Special zijn de rijmodi ook gekoppeld aan de vering-instellingen en rijdend in Road heb je een ontspannen gasrespons en goed comfort. De Showa-vering functioneert over het algemeen echt prima. In standje ‘Sport’ wordt het echter duidelijk serieuzer: de gas respons wordt veel directer en de vering zelfs hard, wat op het af en toe matige wegdek in dezeWesterwald-regio soms wel wat te veel van het goede is. Nu kun je bij deze HD ook één rijmodus naar eigen wens instellen, en dan zou ik persoonlijk de soepele vering van de Road-modus kiezen met de pittige gasreactie van de De schakelaars zien er links en rechts symme trisch uit. Links bedien je naast de normale zaken ook de elektronica en cruise control, rechts de gekoppelde smartphone, rijmodus en het keyless contactslot met startknop. De meest besproken kop lamp (annex led-balk) van de motorwereld. Het kleine lampje onder de ruit is de adaptieve bochten verlichting: hoe schuiner, hoe meer licht. Je benen worden prima beschermd tegen weer en wind. Zowel rijder als passagier hebben een prima zitplek. Die van de rijder is in hoogte verstelbaar. De banaan-achtervork biedt lekker veel ruimte voor het kettingsmeren. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3