MotoPlus 09 - 2021
EERSTE TEST HARLEY-DAVIDSON PAN AMERICA SPECIAL 30 MOTOPLUS EERSTE TEST keld – blok, dat toen de naam Revolution-blok meekreeg. En dat verklaart meteen de naam van deze nieuweling: Revolution Max. En aan dat ‘Max’ is geen woord gelogen, want dit HD-blok is een heuse technische lekkernij. Uiter aard kreeg het blok vier kleppen, twee boven liggende nokkenassen en twee bougies per cilinder. De kleppen worden bediend via kleine rollenslepers, die afsteunen op hydraulische stellers zodat de klepspeling altijd automatisch geregeld wordt. Waar het merendeel van de Harley-blokken bekendstaat om het ‘veel voor weinig’ (veel cc’s voor weinig topvermogen welteverstaan), vaart men met deze Evolution Harley-Davidson spreekt zelf van een doorsnee verbruik van 1 op 18 (5,5 liter op 100 km), zodat je met de 21-liter tank 380 km kunt rijden. Om de motortrillingen in te tomen zijn er twee balansassen aan boord van het Pan America-blok: helemaal onderin (onder de versnellings bak) zit een ketting-aangedreven primaire balansas, in de voorste cilinderkop zit de tweede secundaire balansas. Het smeersysteemwerkt als een dry-sump systeem, waarbij er dus geen olie voorraad in het krukas-carter zit. Toch is er geen losse olietank aan boord: de 4,5 liter motorolie zit in een aparte olie-ruimte onderin het carter. Het motorvermogen wordt via een kabelbe diende natte platenkoppeling naar de zesbak overgebracht. De koppeling heeft een anti hop-functie en slipt dus door als je te abrupt terugschakelt. Een normale O-ring-ketting zorgt voor de aandrijving van het achterwiel, dat in een banaanvormige aluminium achtervork zit. Rechts zorgt die gebogen swingarm-poot voor extra ruimte voor de uitlaat, links heeft die kromming van de achtervork eigenlijk geen zin, al blijkt de extra ruimte echter wel weer makke lijk bij het smeren van de ketting! Bij de ontwikkeling van het motorblok heeft Harley-Davidson er alles aan gedaan om het gewicht binnen de perken te houden. Ook dat geeft hun ‘omdenken’ aan. Het nieuwe blok is optimaal geconstrueerd en ook een dragend deel van het – vrijwel onzichtbare – brugframe dat weer is opgebouwd uit stalen en alumi nium elementen. Als gevolg daarvan is deze Harley-Davidson zelfs een van de lichtere ‘dikke’ allroads van dit moment. Met zijn rijklare 242 kg Max-motor een nieuwe koers. Dat blijkt ook uit de gepeperde compressie van 1 op 13, een krukas met 30° verzette kruktappen (zodat het blok dus loopt als een 90-graden V-twin à la Ducati) en variabele klepsturing. Zowel de in- als uitlaatnokkenassen worden via een prachtig compact elektro-hydraulisch systeem auto matisch versteld over een bereik van maar liefst 40 graden in het kleppendiagram. Daarmee krijgt de motor soepele draai-eigenschappen en wordt veel trekkracht onderin gecombineerd met een hoog topvermogen. Bovendien moet deze hoogwaardige techniek zorgen voor schone uitlaatgassen en een laag verbruik: Het nieuwe ‘1250 Revolution Max’ motorblok is nadrukkelijk zichtbaar in de Pan America. De Pan America Special is in vier kleuren leverbaar, de gewone versie enkel in zwart en grijs.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3