MotoPlus 09 - 2021

28 MOTOPLUS EERSTE TEST Naar weinig motortesten is zo uitgekeken als naar deze, want de nieuwe Pan America is de hoofdrolspeler in Harley-Davidson’s ‘alles-is- anders-show’ van 2021. Het is hun entree in een ander segment, een segment waarin veel mer­ ken tegenwoordig hun grootste verkopen halen en waar – technologisch – kosten noch moeite gespaard worden. Maar het moet gezegd: de Amerikanen hebben zich er niet makkelijk vanaf gemaakt en een heel eigen weg gezocht. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het polariserende uiterlijk: waar ‘de snavel’ onder de koplamp behoorlijk gemeengoed is, koos Harley voor een totaal eigen gezicht met een bonkige led-koplamp en in het oog springend nieuw watergekoeld V-twin-motorblok, waar dat blok bij veel andere merken tegenwoordig juist steeds vaker ver­ stopt zit achter tank, stroomlijn en zijkappen. Het maakt de nieuwe Pan America in elk geval geen ‘dertien-in-een-dozijn’machine. Bovendien is hij – zeker voor Harley-begrippen – uitgerust met een enorme brok techniek, veel elektronica, 152 pk topvermogen, 128 Nm trekkracht, een zeer concurrerend gewicht en een dito prijs. Hoogste tijd dus om de machine eens nader te bekijken en – vooral – te testen! De Harley-Davidson Pan America is uitgerust met een geheel nieuw watergekoeld 60° V-twin blok. Het is niet de eerste HD-krachtbron met deze configuratie: ook de V-Rod uit 2002 had zo’n – in samenwerking met Porsche ontwik­ Harley-Davidson zit de laatste jaren in zwaar weer en denkt ‘out of the box’ om het tij te keren. De elektrische LiveWire is daarvan een bewijs, net als deze nieuwe Pan America. Met deze allroad laat Harley-Davidson de gebaande paden letter­ lijk en figuurlijk achter zich; de compleet nieuwe machine gaat het – ook qua prijs – opnemen tegen onder meer de BMWGS, de KTM Super Adventure en de Ducati Multistrada. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Harley-Davidson | OUT OF THE BOX »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3