MotoPlus 09 - 2021
SUZUKI GSX1300R HAYABUSA TEST TEST MOTOPLUS 27 standen (plus uit), maar bij de wheelie-controle hebben we eigenlijk alleen de eerste drie als zinvol ervaren. In stand 1 houdt hij het voorwiel gevoelsmatig zo’n 10, 15 centimeter boven het asfalt, waardoor je in combinatie met uitge schakelde tractiecontrole volgas een heel fraaie sprint vanaf stilstand kunt trekken. Zet je de TC erbij aan, dan blijft hij minder mooi constant op hoogte. Van de TC zijn de eerste vijf standen zinvol, waarbij je voor sportief bochtenwerk toch vrij snel op stand 1 of 2 uit komt, dan heb je de meeste lol en trek je al fraaie zwarte lijnen op het asfalt. Het ingrijpen gaat overigens in alle standen heel mooi vloeiend, en zeker in standen 1 en 2 merk je er eigenlijk amper iets van; hij breekt gewoon niet uit achter, maar je voelt je niet opvallend van vermogen beroofd. Overigens is de Hayabusa dankzij de prima gas respons en de vloeiende vermogensafgifte ook prima zonder tractiecontrole te rijden, maar er is door de mooie werking eigenlijk geen reden om hem helemaal uit te zetten. De quickshifter heeft twee standen, waarbij stand 1 de meest directe is en stand 2 een lich tere bediening geeft en meer voor rustig rijden is bedoeld. Het verschil is niet heel groot, maar in stand 2 kan er bij volgas acceleratie soms een soort vertraging optreden, dus voor spor tief gebruik is stand 1 inderdaad de betere. Bij terugschakelen is de hoeveelheid automatisch tussengas gevoelsmatig vaak iets te klein, waar door het wat stroever gaat. In het algemeen werkt de quickshifter mooi vloeiend, zeker bij volgas acceleratie, maar niet in elke situatie – zoals eigenlijk bij alle quickshifters. Je moet ze altijd een beetje leren kennen om ze optimaal te gebruiken. Gelukkig kun je probleemloos gewoon zelf gas en koppeling bedienen zonder dat het systeem daarbij stoort. Op de terugweg naar Nederland op de zon dagavond paste de Hayabusa me na twee intensieve dagen rijden inmiddels als een oude schoen. Ja, voor lange rijders zou het zadel iets hoger mogen zijn, maar in totaliteit zit hij lekker en liggen ook lange benen fijn tegen de tank flanken. De vering is stevig, maar geeft toch ook nog redelijk comfort. En bovendien stuurde hij inmiddels zo lekker dat ik het op de laatste 30 kilometer terug in Nederland in het pikke donker niet kon laten nog een paar snelweg-afritten te pakken. Nog even lekker die dikke fiets op één oor leggen met een knietje aan de grond en dan met minimale tractiecontrole weer de bocht uit beuken, een geweldig gevoel. Welkom terug, Hayabusa! n Suzuki GSX1300R Hayabusa MOTOR Bouwwijze vloeistofgekoelde viercilinder-lijnmotor Klepbediening DOHC, stoterbussen, 4 kleppen per cilinder Boring x slag 81,0 x 65,0 mm Cilinderinhoud 1.340 cc Compressieverhouding 12,5 : 1 Injectie 4x Ø 43 mm Koppeling natte multiplaat, hydraulisch bediend, met remkoppel begrenzer & bekrachtiger Max. vermogen* 140 kW (190 pk) bij 9.700 tpm Max. koppel* 150 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe Voorvork KYB-upside-down telescoop, Ø 43 mm Instelmogelijkheden veervoorspanning, in- en uitgaande demping Achtervering KYB-monoschok demper Instelmogelijkheden veervoorspanning, in- en uitgaande demping Stuurdemper – Voorrem twee Ø 320mm-schijven, vierzuiger remklauwen Achterrem Ø 260mm-schijf, enkelzuiger remklauw Hulpsystemen bochten-ABS, tractie controle, wheelie-controle e.v. Wielmaten 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaten 120/70 ZR17; 190/50 ZR17 Banden in test Bridgestone S22 'L' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.480 mm Balhoofdhoek 67,0° Naloop 90 mm Veerweg v/a 120/140 mm Zithoogte 800 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 264 kg Tankinhoud/waarvan reserve 20,0 l Onderhoudsinterval 12.000 km Prijs NL € 21.999,- Prijs testmotor € 22.199,- 2 Prijs B € 18.749,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. duozadelkap MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 295 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,1 sec 0 - 140 km/uur 4,5 sec 0 - 200 km/uur 7,5 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 3,7 sec 100 - 140 km/uur 3,2 sec 140 - 180 km/uur 3,3 sec Verbruik Secundair testtraject 1 op 20,0 Actieradius secundair 400 km Gemiddeld testverbruik (snel) 1 op 14,9 Technische gegevens Al is hij niet meer de oppermachtige snelheidskoning van weleer, majestueus is hij meer dan ooit! In kasteelrijk Duitsland voelt hij zich dus om meerdere redenen ‘pudelwohl’. standaard in test voor veervoorspanning 4 omw* 4 omw* ingaande demping 2 omw 1,5 omw uitgaande demping 8 klik 5 klik standaard in test achter veervoorspanning 4 wind 6 wind (+2) ingaande demping 8 klik 12 klik uitgaande demping 1,5 omw 0,25 omw Afstelling vering Instellingen demping geteld vanaf dicht/maximum (geheel rechtsom); omw = omwentelingen, klik = klikstanden geteld vanuit de laatst voelbare klik voor dicht *omw = omwentelingen veervoorspanning geteld vanaf laagst/minimum (geheel linksom), wind = aantal zichtbare schroefdraadwindingen boven de wartels
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3