MotoPlus 09 - 2021
SUZUKI GSX1300R HAYABUSA TEST TEST MOTOPLUS 25 geeft nog steeds een machtig gevoel. En juist op secundaire wegen komt hij door dat enorm bullige motorblok heel goed tot z’n recht. Met een diepe, vloeiende grom sleurt hij je met lage toerentallen door alle soorten bochten, en dankzij de verrassend wendbare stuureigen schappen is het ook nog eens echt leuk sturen. De fraaie Brembo Stylema’s voelen minder fel aan dan je zou verwachten, maar remmen wel mooi doseerbaar en altijd hard zat. Het ABS grijpt niet te vroeg en ook behoorlijk vloeiend in. En dan zijn er dus de talloze elektronische instelmogelijkheden voor vermogensafgifte, tractiecontrole, wheelie-controle, motorrem en quickshifter. De bediening vraagt even een nadere bestudering van het instructieboekje, maar dat is wel de moeite. De drie User-modi zijn geheel naar eigen voorkeur samen te stellen en je kunt tijdens het rijden makkelijk van rijmodus wisselen. Ook kun je tijdens het rijden een aantal parameters wijzigen, zoals bijvoorbeeld de stand van de tractiecontrole of de wheelie-controle. Die wijzigingen blijven van kracht zolang het contact aan staat; om ze op te slaan zijn er extra handelingen nodig en moet je stilstaan. Overigens kun je ook in de door de fabriek voorgeprogrammeerde modi A, B en C bepaalde parameters wijzigen, maar die wijzigingen kun je niet opslaan. Deze modi gaan na uitzetten van het contact altijd terug naar de standaardinstelling. Tractie controle en wheelie-controle hebben elk tien In deze grafieken hebben we de nieuwe Hayabusa naast zijn voorganger gezet. Zoals Suzuki zelf ook aangeeft, is hij bovenin wat minder sterk geworden, maar heeft hij in het middengebied iets gewonnen; onze grafieken komen sterk overeen met die van Suzuki zelf. Opvallend is dat de koppelkromme nu veel vloeiender is; voorheen verliep hij meer trapsgewijs. In het veelgebruikte gebied tussen 4.500 en 7.000 toeren is de nieuwe sterker, boven de 8.200 toe- ren neemt de oude gaandeweg afstand. Het ietsje hogere maximum koppel van de oude heeft weinig te betekenen; dat is maar een heel kort piekje. Ietwat verrassend is dat de oude versie ook tussen 3.000 en 4.500 tpm sterker is, maar de curve van de nieuwe is wel een stuk fraaier. Behalve dat het topvermogen nu inderdaad lager is, bouwt het vermogen na het maximum ook sterker af dan bij de oude. Dit is met name richting topsnelheid ook daadwerkelijk voel- baar, boven de 280 wordt de acceleratie snel minder. In zes (rode lijnen) is hij bovendien begrensd tot 299 km/uur; in vijf draait hij circa 600 toeren meer. Vermogensmeting 1 1 Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5% Suzuki Hayabusa 2015 139,0 kW (189,0 pk) bij 9.600 tpm 151,5 Nm bij 7.200 tpm Suzuki Hayabusa 2021 (5e en 6e versn.) 135,6 kW (184,4 pk) bij 9.600 tpm 149,4 Nm bij 6.900 tpm tpm Nm tpm pk Ondanks zijn aanzienlijke 264 rijklare kilo’s laat de voluptueuze Hayabusa zich behoorlijk sportief sturen. Standaard is de Hayabusa voorzien van dit (best royale) duozadel plus stevige hand greep. Het fraaie kapje is een accessoire. Duitse cuisine laat op de avond op weg naar huis: ‘Bockwurst mit Semmel und Senf’. Buiten opeten natuurlijk tegenwoordig. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3