MotoPlus 09 - 2021

TEST MOTOPLUS 21  Het kwam als een aangename verrassing: een nieuwe Hayabusa voor 2021! Wie had dat verwacht. En ondanks de nieuwe styling is het nog steeds onmiskenbaar een Hayabusa – maar dan met alle moderne elektronica erop en conform de actuele Euro5-emissie­ norm. De minder aangename verrassing: hij heeft minder pk’s dan zijn voorganger! O jee… Dat schreeuwt om een testrit – een flink eind Duitsland in. | Tekst: Koen Alders; Foto’s: Jörg Künstle, Alders (2) | Het is de ideale rit voor een motor als deze: even in het weekend heen en weer naar Stutt­ gart om daar in de omgeving lekker te sturen, samen met een collega van Motorrad. Een goede 500 kilometer enkele reis, over Duitse snelwegen naar keuze. Eerste conclusie: je kunt beter via de A3 rijden dan via de A61. Tweede conclusie: de Hayabusa loopt ook met 190 pk (dat was 197 pk) nog steeds gruwelijk hard, pas boven de 270 zwakt de acceleratie echt af. Mét rugzak (wel zo’n fijne aerodynamische met harde schaal) tikte de tellernaald onderweg een paar keer de 290 aan, maar dan komen je voor­ liggers zo vreselijk hard op je af – en worden krommingen in de weg serieuze bochten – dat je een moeilijk te onderdrukken neiging krijgt het gas maar weer eens dicht te draaien. Je zit relatief snel op die snelheid, maar dan is het feest ook wel grotendeels over, het wordt dan sprokkelen. De vermogensgrafiek laat ook zien waarom: hij bouwt bovenin duidelijk af. Dus terwijl de luchtweerstand exponentieel toeneemt, heb je juist steeds minder pk’s tot je beschikking. Dit is wel een merkbaar verschil met zijn voorganger: die had niet alleen een hoger topvermogen, hij bouwde zijn vermogen na de piek ook minder af. Daar staat tegenover dat de nieuwe in het middengebied – tussen 4.500 en 7.000 toeren – juist nog sterker is geworden, en dat is een gebied waarin je zelfs op dit soort snelle ritten bijna voortdurend zit. In de praktijk is de nieuwe dus meestal sterker. Maar dat is maar een deel van het verhaal. De nieuwe Hayabusa heeft heel veel dingen die de oude niet had, en dat zit vooral in het zeer complete pakket elektronische hulp­ systemen. Werkelijk alles is aan boord: tractie­ controle (10 standen), wheelie-controle (10 standen), launch control (3 standen), een instelbare motorrem (3 standen), een quick­ shifter voor op- en terugschakelen (2 standen) en drie verschillende power modes. Al deze parameters zijn op hun beurt gecombineerd in zes mogelijke rijmodi, waarvan er drie door de fabriek zijn voorgeprogrammeerd (A, B en een heel voorzichtige C-stand) en er drie naar eigen voorkeur zijn samen te stellen en op te slaan (U1, U2 en U3). Dit alles onder de naam SDMS-α (Suzuki Drive Mode Selector Alpha, oftewel hellingshoekafhankelijk SDMS). En er is uiteraard bochten-ABS, waarbij er ook nog een gecombineerd remsysteem aan boord is: bij bediening van het voorremhendel remt de achterrem automatisch mee. Het rempedaal bedient alleen de achterrem. Dit alles is niet alleen veiligheidsverhogend, maar maakt ook dat je het gedrag van de motor naar eigen voorkeur kunt kneden, en dat je je voorlopig niet hoeft te vervelen. Daarbij zou­ den we bijna vergeten dat ook de vering vol­ ledig instelbaar is, net als voorheen. Inderdaad net als voorheen, want de vering is nog steeds gewoon conventioneel verstelbaar. Op deze nieuwe Hayabusa geen elektronische verstel­ ling, laat staan adaptieve demping. Het had op een motor als deze niet misstaan, maar had ’m ook aanzienlijk duurder gemaakt – en niet per se beter. Suzuki heeft het dus gelaten bij fine­ tuning van de bestaande vering. Verdere nieuwe voorzieningen: cruise control, plus een zelf in te stellen snelheidsbegrenzer die voorkomt dat je ongemerkt te hard rijdt (maar door ineens volgas te geven wel kan worden overruled in noodsituaties), Hill Hold Control (dat automatisch de achterrem acti­ veert bij bergop wegrijden vanuit stilstand), Slope Dependent Control System (dat stoppies tegengaat bij bergaf remmen door aangepaste remkrachtverdeling), Low RPM Assist (dat auto­ matisch gas bijgeeft tegen afslaan) en een Easy Start System waarbij na een korte druk op de startknop de startmotor automatisch blijft draaien tot de motor aanslaat. En uiteraard heeft hij volledige led-verlichting, met naast de GSX-R1000-achtige luchthappers de rich­ TERUG! »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3