MotoPlus 09 - 2021

NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH Eleveit Versus WP motorsneaker Zeg je Italië, dan zeg je natuur­ lijk stijl, en in dat licht bezien is deze Versus WP van Eleveit zo Italiaans als pizza. De sneaker is gemaakt van volnerf leder en beschikt over een waterdichte E-Dry voering, die hem ook geschikt maakt voor lage tempe­ raturen. Enkel, hiel en teen zijn voorzien van verstevigingen en/ of protectie en in tegenstelling tot een gewone sneaker heeft deze Versus WP geen veters, maar een zogenaamd Free Lock-systeem. Simpel gezegd een draaimechanisme waarmee je de schoen fixeert, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de veters achter voetsteun, schakel- of rempedaal blijven hangen. De zool is van twee materialen gemaakt, het witte gedeelte is van polyurethaan en voelt heel comfortabel aan, terwijl het zwarte (onderste) gedeelte gemaakt is van stroef rubber voor goede grip. De Versus WP sneaker is beschikbaar in de maten 36 t/m 48 voor € 149,99. Info: www.motoport.nl ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS B C C 1 2 3 SPYSHOT: HUSQVARNA NORDEN 901 OFFROAD Sinds de Pierer Groep in 2014 het van origine Zweedse merk Husqvarna overnam, heeft het blauwwitte merk enorm kunnen profiteren van KTM’s techniek en kennis. Alle nieuwe model­ len werden namelijk gebaseerd op bestaande KTM’s. Gemene deler daarbij was dat iedere motorfiets die Huskie produceerde, werd aan­ gedreven door een eencilinder. Daar gaat binnenkort verandering in komen, want het merk staat op het punt haar eerste tweecilin­ der te lanceren. Een enorm grote verrassing is dat uiteraard niet, want de Husqvarna Norden 901 – zoals de motor heet – werd enige tijd geleden al aangekondigd door Huskie. Maar dat er niet één, maar twee varianten in het verschiet liggen, wisten we nog niet. Naast de reeds bekende, straatgeoriënteerde versie, is Husqvarna overduidelijk ook van plan een meer all/offroad-toegespitste Norden 901 op de markt te brengen, getuige onder meer het veel hoger geplaatste voorspatbord. Ten opzichte van het originele conceptmodel zijn er nog meer wijzigingen zichtbaar op de meer productierijpe versie op de foto. De wat lompe valbeugels en gele positieverlichting zijn bijvoorbeeld verdwenen. Het design van het kontje en de kofferbevestiging zijn ook aangepast. Daarnaast heeft de koplamp nu het herkenbare hoefijzer-design dat we kennen van Husqvarna. Technisch is er ook het een en ander te melden. Zo zien we dat de gesplitste tank van de Norden, in tegenstelling tot de KTM 890 Adventure, minder ver naar beneden doorloopt. Hierdoor heeft de motor minder uit­ gesproken ‘bakkebaarden’ dan zijn oranje broer. Insiders laten verder weten dat de Husqvarna Norden 901 een behoudender karakter krijgt dan de KTM 890 Adventure. De focus ligt name­ lijk op comfort en niet op sportiviteit, zoals bij de KTM. We zijn benieuwd! Radarreflector voor motoren Extra lampen, reflecterende hesjes en felle kleuren. Motorrijders doen van alles om hun zichtbaarheid, en daarmee ook hun eigen veiligheid, in het ver­ keer te verhogen. Maar daarvoor blijven ze wel afhankelijk van de oplettend­ heid van de andere weggebruikers. Met de komst van autonome systemen wordt het helaas wat lastiger. Moderne auto’s beschikken steeds vaker over autonome rijfuncties. Dat betekent dat een auto het verkeer en de omgeving detecteert en hier, zonder tussenkomst van de bestuurder, op reageert. Hier worden tal van sensoren voor gebruikt, waaronder radar. Het nadeel van zo’n systeem is dat het een broertje dood heeft aan extra verlichting of een knalgeel vest. En omdat motorfietsen relatief klein zijn, en vaak zijn aange­ kleed met kunststof delen, worden ze door lang niet alle radarsystemen goed opgepikt. BMWwil dit veranderen, door een systeem dat in de scheepvaart gebruikt wordt naar de motorfiets te halen. De Duitsers hebben namelijk radarreflectoren ontwikkeld die het radarsignaal van auto’s bundelen en gericht terugsturen. Op die manier wordt de motor veel beter zichtbaar voor het systeem van de auto. Het formaat en gewicht van deze reflectoren is op boten niet van belang. Maar op motorfietsen is het fijn dat ze zo klein en licht mogelijk gemaakt kunnen worden. BMW heeft daarom gekozen voor bollen ter grootte van een golfbal die gemaakt zijn van kunststof. Omdat het een passief systeem is, zouden deze bollen ook eenvoudig op reeds bestaande motorfietsen gemonteerd kunnen worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3