MotoPlus 08 - 2021
PITSTOP SPORT SPORT MOTOPLUS 95 MOTO3: ACOSTA IS EEN HELD MOTO2: LOWES BREEKT NIET Soms moet je iets zien om het te geloven. Dat gold ook voor de Moto3-race tijdens de Grand Prix van Doha. In 2016 reed Red Bull KTM-rijder Brad Binder van de laatste plek op de grid naar de winst in Jerez, vijf jaar later bewees Pedro Acosta dat het echt nog gekker kan. Samen met zes andere rijders moest de 16-jarige Spanjaard na ‘onverantwoord rij den’ op de eerste dag zijn tweede GP-race starten vanuit de pitlane. Na de eerste ronde had hij een achterstand van 11,1 seconden op de raceleider, na een onge looflijke inhaalrace nam hij één ronde voor het einde zowaar de leiding over. Die eerste plek stond de ijskoude Acosta (#37) niet meer af. Het was een nauwelijks te beschrijven optreden van de Red Bull Rookie-kampioen van 2020. Acosta profiteerde welis waar van een oneindige reeks schermutselingen in een twintig man sterke kopgroep, maar zijn eerste Grand Prix-overwinning was direct na de finish een klas sieker. Darryn Binder (#40) kwam nog tot op 0,039 seconde. Niccolò Antonelli finishte als derde, met een uiteengevallen meute achter zich aan. Jaume Masia was één van de tien koplopers in de race, maar de winnaar van de eerste race verspeelde in de laatste ronde zijn podiumkansen na een botsing met Gabriel Rodrigo. Masia werd negende, op 1,857 seconde. Met zijn spectaculaire zege nam rookie Acosta de lei ding in het kampioenschap over. Een week eerder was hij immers al als tweede gefinisht. Dat bleek slechts een opwarmertje. Een ‘out of the box’-keuze voor de voor band bracht Brad Binder in Doha naar de achtste plaats. Het was de eerste keer dat een KTM-rijder zich in Qatar in de top 10 reed, en dat nadat Binder uit het achterveld was gekomen als achttiende starter. Terwijl iedereen leek te kiezen voor een softe voor- en achterband, besloten de vier KTM-rijders collectief maar niet overtuigd een medium voorband te selecteren. Na de eerste ronde kwam de Zuid-Afrikaan al als tiende voorbij, in de laatste ronde passeerde hij nog Aleix Espargaro en Jack Miller. Binder’s achterstand op winnaar Quartararo bedroeg nog geen vijf seconden en zijn race was 13,8 secon den sneller dan een week eerder. Niemand maakte een dergelijke progressie in Qatar. “Ik was echt bang om terug te gaan naar de medium voorband, want ik was er (tijdens de test, red.) drie keer onverwacht mee gecrasht”, vertelde Binder. “Maar we hadden geen keus: de softe band was geen optie. Het was duidelijk dat we de medium moes ten gebruiken als we het einde van de race wilden halen, al beviel hij ons niet. Ik moest super voorzichtig zijn bij het omgooien, ik moest mijn stijl, ook met het remmen, aan passen. Het was absoluut een goede dag voor ons.” (Foto: Polarity Photo/KTM) SPECTACULAIR BETERE BINDER In Qatar pakte Sam Lowes zijn veertiende pole in de Moto2-klasse. De laatste drie poles zette de Brit om in een overwinning en tijdens de Grand Prix van Doha maakte hij het kwartet vol. Marco Bezzecchi voerde drie ronden het veld aan, daarna nam Lowes (#22) zelf het heft in handen. Een gat slaan lukte de voormalige Supersport- wereldkampioen niet, wel leek hij de race knap te controleren. Terwijl Bezzecchi al snel moest lossen, kon Lowes echter geens zins verslappen vanwege de niet-aflatende dreiging van de als tweede gestarte Remy Gardner (#87) en de weer zeer indrukwekkende rookie Raul Fernandez (#25). In de laatste ronde probeerde Gardner het nog, maar ondanks de snelste wedstrijdronde was Lowes net te snel. Red Bull KTM-rijder Fernan dez pakte zijn eerste podium, ruim voor Bezzecchi. Na zijn knappe optreden een week eerder worstelde Bo Bend sneyder vanaf de eerste training. De Nederlander kwalificeerde zich als vijftiende – twaalf plek ken lager dan een week eerder – maar vertrok voortvarend. Zijn elfde plaats na de eerste ronde kon Bendsneyder niet vasthou den. Hij moest lossen uit de grote achtervolgende groep en werd uiteindelijk afgevlagd als twaalfde. Geen onverdienstelijk resultaat van de Rotterdammer, maar minder dan de top 6 die hij een week eerder nog in gedachte had. Toch kon Bend sneyder er mee leven. “De eerste ronde was goed, daarna begon nen de problemen”, aldus de nummer 9 in de Moto2-tussen stand. “Op het rechte stuk werd ik steeds ingehaald en het was heel moeilijk om mee te gaan. Het was niet mogelijk, ook niet met heel laat remmen. Ik heb alles gegeven.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3