MotoPlus 08 - 2021

SPORT GRAND PRIX VAN DOHA 90 MOTOPLUS SPORT terwijl Viñales in de laatste kilometers zijn zwaarbevochten vierde plaats verloor aan Alex Rins. De balende Bagnaia betaalde een dure prijs voor een volgens hemzelf ‘onacceptabele fout voor een fabrieksrijder’, maar hield wel de woedende Joan Mir en de sterk verbeterde Brad Binder en de met arm pump worstelende Jack Miller achter zich. Binnen een seconde van de Australiër volgden Aleix Espargaro, Enea Bastianini, de teleurstellende Franco Morbidelli en Pol Espargaro. Met een vijfde plaats in de eerste Grand Prix van het seizoen was Fabio Quartararo maar matig tevreden. Zijn optreden in de tweede race toverde terecht een grote grijns op zijn gezicht. “Dit is wel mijn meest bijzondere over­ winning”, oordeelde Quartararo na zijn inhaal­ race. “Ik kon zó goed inhalen, het was heel anders dan vorige week toen ik als een soort amateur reed, als een beginneling omdat ik niet met de mappings speelde en niet goed met de banden om ging. Ik heb drie dagen in het hotel zitten denken waarom ik m’n verstand niet had gebruikt. In deze race heb ik dat allemaal om kunnen draaien.”Quartararo gaf toe lichte frustratie te hebben gevoeld na Viñales’ sterke optreden in de seizoensopener. “Maar uitein­ delijk moet je de knop omzetten, want het toonde aan dat de machine potentieel heeft. Het is beter om voor overwinningen te vech­ ten dan voor een top 10. Maar op dit moment gaat inhalen ons veel beter af, want ik heb het goede gevoel.” De manier waarop hij zijn vierde MotoGP-over­ winning binnensleepte, had voor Quartararo extra waarde. “Toen ik op de negende plaats reed, zei ik ‘oké, we doen ons best’. Maar direct daarna dacht ik ‘nee, ik ga proberen te winnen’. Ik kon zó hard remmen, ik kon zó op de grens rijden. Omdat ik van veel verder kwam dan bij die overwinningen van vorig jaar, geeft me dit veel meer vertrouwen. Na de test was het lastig om de Ducati’s te verslaan. Maar je moet naar jezelf kijken en het beste geven. Dat hebben we gedaan en dat geeft vertrouwen voor de toekomst.” Het feit dat hij samen met Zarco voor de aller­ eerste Franse 1-2 zorgde in de belangrijkste klasse, zorgde voor een speciale emotie bij Quartararo. “Eén van de mooiste momenten in mijn carrière. Ik moest bijna huilen, maar toen Johann het volkslied begon te zingen, moest ik erg lachen.” Zarco zelf had ook alle reden om ook op de tweede race met tevredenheid terug te kijken. Bovendien scoorde de twee­ voudige Moto2-wereldkampioen zijn vijftigste Grand Prix-podium – een Frans record. “Toen Jorge de race leidde, dacht ik dat het tempo wat lager zou liggen dan vorige week, omdat hij een rookie is en misschien wel wat stress zou gaan voelen”, verwachtte Zarco. “Maar uiteindelijk was hij sneller en dat werkte goed voor mij, want ik voelde me goed. Iedere keer als iemand me voorbij kwam, kon ik dankzij de snelheid van de Ducati terugkomen. Het was een perfecte race voor mij, om deze controle te hebben, om energie over te houden en om zo misschien een kans te hebben op de winst.” Dat bleek net te hoog gegrepen voor Zarco. Toen Quartararo hem en Martin passeerde, had Zarco net te veel tijd nodig om zijn zeven jaar jongere teamgenoot aan de kant te zetten. “Hij was moeilijk in te halen. Er zaten veel rijders achter mij te duwen. Ik wilde Jorge passeren, maar ik wilde ook mijn kans op het podium niet verspelen.” Zarco greep zijn kans in de laatste ronde en werd de nieuwe klassementsleider. “Dat had ik niet verwacht toen ik hier 35 dagen geleden naartoe kwam. Maar ik moet nog steeds de dingen beter weten te controleren, ik moet de Ducati nog steeds beter leren kennen, zodat ik in de race ook meer opties heb.” Zoals vorig jaar regelmatig het geval was, zaten beide Pramac Ducati-rijders voor de fabrieks­ coureurs uit Bologna. “Misschien hebben wij minder druk dan zij”, meende Zarco. “Daardoor zijn wij soms wat extra sterk in het hoofd, zoals Jorge gisteren met zijn pole en de mooie wed­ strijd die wij samen reden. Maar je kunt niet zeg­ gen dat zij een slechte race reden als je ziet dat er vijftien rijders binnen acht seconden finishen.” Zarco was ook complimenteus over teammaat Martin. In navolging van Casey Stoner (2006) en Marc Marquez (2013) parkeerde Martin zijn machine al in zijn tweede MotoGP-optreden op pole. In de Moto3 ontwikkelde Martin zich al tot een pole-specialist, met twintig poles in zijn laatste 34 GP’s. Een ijzersterke wedstrijd in Doha bekroonde hij met zijn eerste top 3. Voor het eerst in de Pramac-geschiedenis ston­ den bovendien beide rijders op het podium. De verrassende polesitter Jorge Martin start briljant, net als Miguel Oliveira (#88) vanaf de twaalfde startplek. Viñales (#12) reageert te lang­ zaam en verliest veel. (Foto: Yamaha) Net als Casey Stoner (2006) en Marc Marquez (2013) pakte Martin al in zijn tweede MotoGP-race de pole. Vanaf de achtste en negende plek wachten Fabio Quartararo en Maverick Viñales op hun kansen. Quartararo kwam verder dan teammaat Viñales. (Foto: MotoGP)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3