MotoPlus 08 - 2021

YAMAHA YZR-M1 MOTOGP-RACER TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 87 INTERVIEWTAKAHIRO SUMI TAKAHIRO SUMI IS SINDS HET 2019-SEIZOEN PROJECTLEIDER VAN DE YAMAHA YZR-M1. “Het doel is nog niet bereikt” Met welke doelen heeft Yamaha de 2020- M1 destijds ontwikkeld? “We waren snel genoeg over één ronde tijdens de kwalificatie, maar niet sterk genoeg om tijdens de race voor de overwinning te gaan. We hebben geprobeerd om door meer vermo­ gen de topsnelheid te verbeteren, zonder op andere fronten aan kwaliteiten in te boeten. Daarvoor hebben we zowel het blok als het rijwielgedeelte moeten aanpassen.” Heeft u de doelen bereikt die u voor uzelf gesteld heeft? “Zoals de WK-eindstand laat zien, is dat niet het geval. Echter hebben we wel zeven zeges achter onze naam staan en hebben we vaker dan in voorgaande jaren om de overwinning gevochten. In de basis zijn we denk ik qua ont­ wikkeling op de goede weg, maar we hebben ook moeten concluderen dat er nog verbeter­ punten zijn.” Wat was nu eigenlijk de oorzaak van de kapotte kleppen bij de eerste race? “Na intern onderzoek hebben we een kwaliteits­ probleem vastgesteld. We hebben vervolgens geprobeerd om uit veiligheidsoogpunt toe­ stemming van de MSMA te krijgen voor het vervangen van de onderdelen. Helaas is het niet gelukt om de onderdelen te vervangen zoals het technisch protocol dit voorschrijft. We heb­ ben sindsdien lang over de oorzaak daarvan nagedacht en zijn vastbesloten een herhaling hiervan in 2021 te voorkomen.” Hoe kan Yamaha dat met betrekking tot het bevroren motorreglement voor 2021 oplossen dan? “De ontwikkeling van het blok mag dan bevroren zijn, dat is slechts één element van het totale pakket, op andere gebieden kunnen we wel doorontwikkelen. We proberen nu om de prestaties te verbeteren buiten het blok zelf om. Zo werken we aan het chassis om de handling te verbeteren en zijn er ook mogelijkheden om de aerodynamica te verbeteren.” Wat wil Yamaha dan precies aan de 2021- M1 verbeteren? “Een probleem van het afgelopen jaar was dat onze performance niet constant genoeg was. We werken daarom hard aan oplossingen om de motor voor verschillende circuits zo goed en makkelijk mogelijk aan te passen. We denken dat we dit kunnen bewerkstelligen middels verbeteringen aan de hardware en het samen­ spel tussen motor en coureur.” 3 1 2 Door het gebruiken of weglaten van de bovenste schroef (1) van de blokophanging kan de flex worden aangepast. De steekstarter wordt door deze vertanding (2) op z’n plaats gehouden en wordt via een zeskant aan de tussenas gekoppeld. Ook Yamaha werkt met een koppelsensor (3) bij de uitgaande versnellingsbak-as.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3