MotoPlus 08 - 2021

YAMAHA YZR-M1 MOTOGP-RACER TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 85 1 2 Aansluitventielen: het linker (1) is voor het vullen van het drukreservoir van de pneumatische klepveren, via het einde van de blauwe slang (2) kan de pneumatische veervoorspanning worden aangepast. De Öhlins-schokdemper op de foto is niet de meest actuele versie. Blijft geheim: Yamaha maakte gedurende het 2020-seizoen gebruik van een ‘start device’, ofwel een mechanische starthulp waarmee coureurs middels een draaiknop de achterzijde konden laten zakken. De exacte werking van het systeem houdt Yamaha voor zich. die instemming wilde Honda echter behoorlijk uitgebreide documentatie en omdat Yamaha daarbij dan teveel van haar geheimen moest prijsgeven, zagen ze daar vanaf. Naar later bleek werden er kleppen gebruikt met exact dezelfde specificaties, echter wel afkomstig van verschil­ lende leveranciers. Volgens de interpretatie van Yamaha voldeden ze hiermee aan de reglemen­ ten, de toezichthouder zag het echter anders. Yamaha werd door de FIM stevig op de vingers getikt en kreeg puntenaftrek in zowel het mer­ ken- als teamkampioenschap. De straf had ech­ ter nog veel grotere consequenties: de Japanse erecode schrijft namelijk voor dat Yamaha zich na een dergelijk voorval voor de rest van het seizoen zou moeten terugtrekken uit het kam­ pioenschap. De contracten met Dorna lieten dat echter niet toe. Dat de prestaties van de fabrieks-Yamaha’s vanaf toen duidelijk slechter werden, terwijl Franco Morbidelli met de 2019- M1 wel mee kon komen en zelfs tweede werd in het kampioenschap, doet vermoeden dat Yamaha uit respect tegenover de concurrentie het vermogen van de 2020-machines heeft teruggeschroefd, om toch die erecode na te komen. Komend seizoen zouden de Japanners dan weer voluit moeten kunnen gaan. Mede daardoor kwamen ze dus in de eerste GP in Qatar zo sterk voor de dag. Maar Neil Spalding denkt ook dat er nog een andere reden is dat Yamaha in 2021 zo sterk oogt. “In 2020 gebruikte Yamaha minder blokken, Morbidelli heeft zelfs acht races met hetzelfde blok gere­ den en won toen nog. Yamaha weet nu dus heel goed hoe het met de levensduur van een blok gesteld is. De blokschades zorgden dus onge­ wild voor extra ervaringen en data; de nieuwe M1 heeft daar ongetwijfeld van geprofiteerd.” En daaraan lijkt dus geen woord gelogen, want Yamaha heeft de eerste twee overwinningen van het seizoen immers alweer op zak! »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3