MotoPlus 08 - 2021
YAMAHA YZR-M1 MOTOGP-RACER TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 83 Wat op deze foto’s ontbreekt, maar wel op een eerdere (zie pagina 85) te zien is, is het zoge noemde ‘start device’, de starthulp om zo snel mogelijk van de plek te komen als de rode lamp bij de start uitgaat. Daarmee kan de coureur via een draaiknop naast het linker frameprofiel de achterzijde, en daarmee het zwaartepunt, laten zakken om de wheelie-neiging bij een start zoveel mogelijk tegen te gaan. Iets wat tijdens de tv-uitzendingen vaak duidelijk zichtbaar is. “Ook de Öhlins-achterschokdemper van deze machine is niet de meest actuele versie”, ziet Neil Spalding. “Het lijkt erop dat Yamaha ons weliswaar een blik in de keuken gunt, maar niet alle geheimen wil prijsgeven.”De starthulp wordt uiteraard enkel bij de start gebruikt, voor het laten zakken van de achterkant tijdens het Yamaha YZR-M1: het basisconcept van de MotoGP-machine, met tot dusverre zeven wereldtitels achter zijn naam, stamt al uit 2004. MotoGP-standaard: Öhlins-voorvork met piggyback-reservoir, Brembo-remsysteem met Ø 340 millimeter high-density carbon schijven. Op de foto zie je de remklauwen zonder koelribben, bedoeld voor circuits met een geringe rembelasting. uitaccelereren zorgen de rijders zelf middels het bedienen van de achterrem. Dat kan zowel middels het conventionele voetrempedaal als met een duimrem links op het stuur. Ondanks alle inzet kampte Yamaha afge lopen voorjaar met aanzienlijke problemen. Duidden deze erop dat aan het potentieel van het M1-concept na 17 jaar een eind was gekomen? Nauwelijks. Yamaha heeft in 2020 lang meegestreden om deWK-titel en leverde uiteindelijk ook de runner-up in het kampioen schap. Ter herinnering: Fabio Quartararo won de twee eerste races van het seizoen in Jerez, waar Valentino Rossi, Franco Morbidelli en Maverick Viñales met motorische problemen kampten, die allemaal terug te voeren waren op defecte kleppen van een toeleverancier. Wanneer bij de verzegelde MotoGP-blokken een defect optreedt dat de veiligheid in het gedrang kan brengen, dan schrijft het reglement voor dat de blokken geopend mogen worden. Mits het samenwerkingsverband van MotoGP-fabrikan ten, de MSMA, daar unaniemmee instemt. Voor »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3