MotoPlus 08 - 2021
TECHNIEK YAMAHA YZR-M1 MOTOGP-RACER 80 MOTOPLUS TECHNIEK De wereldtitels van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo bezorgden de Yamaha YZR-M1 MotoGP-machine een welhaast legendarische status. De zeges van Viñales, Quartararo en Morbidelli tonen aan dat het concept nog altijd meer dan competitief is. Waarin schuilt ’m nu eigenlijk dat succes? Wij namen een kijkje onder het kuipwerk! | Tekst: Imre Paulovits; Foto’s: Yamaha, Niki Kovács, MotoGP | DE LEGENDE Niet achteraan staan! Dat kan geen enkel merk in de MotoGP, de koningsklasse van de mondiale motorsport, zich veroorloven. Niet op het circuit, maar ook niet ernaast. Alleen op deze manier is het te verklaren dat onze collega’s van het Japanse magazine ‘Young Machine’ na de ontblote Suzuki GSX-RR (zie MotoPlus 2/2021) nu ook Yamaha’s YZR-M1 in de fotostudio mochten schuiven. Zoals je aan de technische sticker kunt zien (zie foto pagina 82), betreft het de machine waarmee fabriekscoureur Maverick Viñales de laatste race van het 2020-seizoen op Portimão reed. Het betreft dus de laatste ontwikkeling van de M1 van het afgelopen jaar. Het einde van een evolutieproces dat al in 2004 begon, toen de toenmalige projectleider Masao Furusawa het concept van Yamaha’s MotoGP-racer in een volledig nieuw jasje goot. Met een nieuwe swingarm en langgerekt frame tot het voorste ophangpunt van het blok, evenals een volledig nieuwe motor met contra-roterende krukas en om de 90° verzette kruktappen (de inmiddels bekende crossplane configuratie), zette hij een volledig nieuwe standaard in de MotoGP. De conceptueel bepaalde hoge bochtensnelheid van de M1 geniet immers tot op de dag van
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3