MotoPlus 08 - 2021

OCC ASION MOTOPLUS 75 De uit de RC8 stammende V-twin vind je ook terug in allroads en sportieve toer­ motoren van KTM. Marktsituatie Bezichtiging Hoewel de 1290 Super Duke nooit helemaal bovenaan in de verkooplijsten te vinden was, het blijft een prijzige, excentrieke en ietwat polariserende machine tenslotte, werd en wordt hij nog altijd redelijk tot goed verkocht. De tweedehandsmarkt biedt daarom best een redelijk ruim aanbod. Door­ gaans met tellerstanden van dertig- à vijfendertigduizend kilometer, met enkele uitschieters rond de 50.000. Een koopje is het bepaald niet, reken op bedragen van minimaal tien mille voor een nette gebruikte van de eerste generatie. Als je echter wilt genieten van uitgebreidere assistentiesystemen, een TFT-dashboard en het verbeterde rijwielgedeelte van de tweede generatie (vanaf 2017), zul je iets meer moeten uitgeven. Prijzen daarvan beginnen rond de 15.000 euro. KTM synoniem voor onbetrouwbaar? Dat is echt iets van een ver verleden, zo bewijst de Super Duke niet alleen met zijn lange onder­ houdsintervallen van 15.000 kilometer, maar ook met zijn formidabele optreden in onze duurtest, waarin hij bijna probleemloos de 50.000 kilometer wegspoelde. Echter is regel­ matig onderhoud van essentieel belang, een volledige onderhoudshistorie is daarom van absolute meerwaarde. Eigenaren kregen in enkele gevallen te maken met lucht in de kop­ peling, een kapotte claxon, lekkende voorvork of koelvloeistofverlies. Een groter probleem is een slecht afgedicht en daarom vroeg ver­ sleten achterwiellager, een probleem dat in 2016 werd aangepakt. Bij oudere modellen zou dit tijdens een inspectiebeurt al verholpen moeten zijn. Het blok en de versnellingsbak daarentegen zijn echte duurlopers. Naast de uitlaat worden vaak knipperlichten, rem- en koppelingshendel, spiegels en grote kunst­ stofdelen vervangen. Eveneens geliefd zijn valblokken en de dure maar hoogwaardige extra uit KTM’s Powerparts-catalogus, zoals voetsteunen, een carbon voorspatbord en Akrapovic-einddemper. Modelhistorie 2014: De KTM 1290 Super Duke R maakt zijn entree als opvolger van de 132 pk sterke 990 Super Duke R. De nieuwe werd 10 kilo zwaarder, maar biedt daar­ voor ook een grotere cilinderinhoud en meer vermogen, evenals ABS. De 1290 is er alleen als R-versie en in twee kleuren (oranje en zwart). Prijs: € 17.600,-. 2017: De Super Duke krijgt een grote update. Deze omvat onder andere een Euro4-kuur, nieuwe titanium kleppen en een uitlaatklep (luider!). Verder een straffer afgesteld rijwielgedeelte, andere banden, nieuwe (optionele) quickshifter, hellingshoekafhankelijke hulpsystemen (o.a. bochten-ABS), led-koplamp en een TFT-display. Ook het design werd iets aangescherpt. Prijs: € 19.080,-. 2019: Het laatste modeljaar voor de grondige revisie naar het actuele model, dat onder meer een stevig vernieuwd rij­ wielgedeelte kreeg. Prijs: € 19.799,-. Het dashboard bevat geen franje, maar is overzichtelijk en goed afleesbaar. Het 2017- model kreeg een modernere TFT-versie. De 1.301cc V-twin heeft een dragende functie in het vakwerkframe, dat uiteraard in de oranje huiskleur is uitgevoerd. Een enkelzijdige swingarm en ongewoon korte einddemper, mogelijk gemaakt door de massieve tussendemper. Beast 1.0 en 2.0: met een model-update wordt de 1290 (rechts op de foto) in 2017 aangescherpt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3