MotoPlus 08 - 2021

OCCASION KTM 1290 SUPER DUKE R 74 MOTOPLUS OCC ASION Bescheidenheid. Het is geen deugd van de Super Duke. Zelfs de voorganger van deze 1290, de 990 Super Duke, was al een bijzonder uitgesproken naked bike met veel supermoto-DNA. Voor het navolgende model, geïntroduceerd in 2014, beriep KTM zich op een bekend recept: meer cilinderinhoud. In de modelaankondiging zagen we echter wel een beetje bescheidenheid: de 1.301 cc grote Super Duke werd als 1290 aangekondigd. Maar die bescheidenheid bleek niet nodig, want met een goede 300 cc en 50 pk meer dan zijn voorganger haalde de naked destijds zelfs (bijna) het niveau van de superbikes. Hierdoor werd de discussie over het nut van dergelijke hoge prestaties (opnieuw) aangewakkerd, iets waar je met de huidige vermogens alleen nog maar schouderophalend op terug kunt kijken. Passend daarbij is het agressieve, strijdlustige design: compact, breedgeschouderd, klaar voor de aanval. Verrassend genoeg heeft ‘The Beast’ bij alledaags gebruik echter relatief goede manieren en laat hij zich makkelijker en soepe­ ler rijden dan de meer nukkige 990. Daarvoor is met name het uitgebreide elektronicapakket verantwoordelijk, waarmee hij zich net zo Zijn de oudere generaties van de 1290 Super Duke minder opwindend dan de huidige ‘Beast 3.0’? Nauwelijks. Bovendien zijn Beast 1.0 en 2.0 duidelijk betaalbaarder en staan daarom hier in de schijnwerper. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Markus Jahn, KTM, Edgar Heinrich | THE ORANGE BEAST Technische gegevens KTM 1290 SUPER DUKE R (2014) Vloeistofgekoelde viertakt tweecilinder 75° V-motor, 1.301 cc, 132 kW (180 pk) bij 8.870 tpm, 144 Nm bij 6.500 tpm, stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, mono­ schokdemper, veerweg v/a 125/156 mm, wielbasis 1.482 mm, zithoogte 830 mm, voorband 120/70/ZR17, achterband 190/55/ZR17, schijfrem v/a Ø 320/240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 213 kg, tankinhoud 18 liter, topsnelheid 272 km/ uur, 0-100 km/uur 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 15,9. Eerste Test MotoPlus 21/2013 veel onderscheidt van zijn voorganger als wat betreft het surplus aan vermogen. Het meer­ voudige ABS en de wheelie- en tractiecontrole bieden afhankelijk van de gekozen rijmodus een passende setting. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten, een mak schaap is de 1290 zeker niet, wie wil kan bochten aanvallen als een dolle stier. En willen is in de voorgaande zin het toverwoord, het kan ook anders zoals gezegd. Je hoeft niet voortdurend te vechten om de controle te houden, hij eet desgewenst gewoon uit je hand. Sterke remmen, het harmonisch afgestelde rij­ wielgedeelte en de hoogwaardige afwerking maken het plaatje compleet. Het actuele 2020- model met nieuwe frame is in algemene zin de betere machine, de voorsprong blijft naar ver­ houding echter klein. De ‘oude’1290’s waren al super, en zijn dat vandaag de dag nog steeds. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3