MotoPlus 08 - 2021

BANDENTEST (2): SPORTBANDEN (120/70ZR17, 190/55ZR17) PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 73  Maximale score 100 100 100 300 Bridgestone Battlax S22  94 95  89 278 uitmuntend Metzeler Sportec M9RR  91 91  93 275 uitmuntend Michelin Power 5  94 88  93 275 uitmuntend Pirelli Diablo Rosso Corsa II  91 93  88 272 uitmuntend Continental Sport Attack 4  90 82  79 251 zeer goed Dunlop Sportsmart TT  86 91  65 242 zeer goed Straat Circuit Nat wegdek Totaal - oordeel* *300 t/m 271 punten = uitmuntend, 270 t/m 241 punten = zeer goed, 240 t/m 211 punten = goed, 210 t/m 181 punten = voldoende, 180 t/m 151 punten = onvoldoende, 150 t/m 0 punten = slecht WIE PAKT HET ALGEMEEN KLASSEMENT? We hebben het favoriete rondje op straat in de zon en in de regen gehad, en ook de rijvaardigheidstrainingen en circuitdagen afgehandeld. We sluiten de test af, tellen de punten bij elkaar op en maken de balans op. Het goede nieuws: het EHBO-kistje en het gipsverband konden in de kast blijven lig­ gen en de voor de zekerheid meegenomen crash-onderdelen konden terug in het rek. De test kon keurig worden afgerond en ondanks het spreekwoordelijke koorddansen in het grensbereik was er geen schade aan mens of machine – dat is alvast een duim omhoog! De tweede duim kan omhoog als je kijkt naar Einduitslag 2021 BANDENTEST Binnenkort: levensduur versus grip Een grote technische analyse in deel 3 van onze bandentest: wat maakt een band duurzaam zonder dat hij aan grip en stuur­ eigenschappen verliest? de geleverde prestaties van deze generatie sportbanden. We merken hierbij nog maar eens op dat er voor puur circuitgebruik nog betere bandentypes leverbaar zijn, deels zelfs met straatgoedkeuring. Ook met de zes hier geteste sets kun je echter prima tot uitstekend het circuit op. De resultaten van het circuit­ onderdeel laten dat duidelijk zien. Geteisterd door de 200 pk van de V4-achtige Yamaha-lijnmotor gaan ze ook bij een snelle rijstijl niet door de hoeven, ze blijven stabiel, steeds goed controleerbaar en goed in te schatten. Boven­ dien zijn ze ondanks deze eigenschappen hun alledaagse kwaliteiten niet volledig uit het oog verloren. De meeste rijders van allerlei gradaties aan nakeds met uiteenlopende hoe­ veelheden R’en in de typeaanduiding zullen veruit de meeste, zo niet alle kilometers maken op secundaire wegen en bergpassen, en soms ook op de snelweg flink gas geven. Af en toe rijden in slecht weer hoort daar natuurlijk (helaas) bij. De beste mix van alles geeft de Bridgestone S22, waarmee hij zijn testzege van 2019 prolongeert. Nipt daarachter finishen de nieuwkomers Metzeler M9RR en Michelin Power 5, de twee regenkoningen. De Dunlop Sportsmart TT en de Pirelli Diablo Rosso Corsa II zijn beide het sportievere model boven de ‘gewone’ sportband van deze merken, waarbij de Pirelli duidelijk meer alledaagse kwaliteiten heeft behouden en bij de Dunlop de focus echt op maximale droge prestaties ligt, wat hem in de allround-puntenscore duur komt te staan. Daardoor finisht de Continental Sport Attack 4 zonder ergens in uit te blinken als degelijke all­ rounder nog voor de hardcore-Dunlop.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3