MotoPlus 08 - 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 71 MICHELIN Power 5 Gewicht: voor 4,3 kg, achter 5,8 kg Productieland: Spanje Info: www.michelin.nl BEOORDELING STRAAT: De Power 5 kan zijn kaarten vooral op straat uitspelen, meer dan op het circuit. Hij heeft een heerlijke licht- voetigheid, het is de meest wendbare band in deze test. Ook de feedback over de beschikbare grip is bovenge- middeld goed, zelfs bij lage temperaturen blijft hij uitste- kend in te schatten. Verdere pluspunten: de neutraliteit en bijna geen oprichtmoment bij remmen in bochten. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,1/1,9 bar) Ondanks de geschiktheid voor dagelijks gebruik doet de Power 5 het ook op het circuit heel behoorlijk. De feed- back is zeer goed, hij heeft de beste eigendemping en hij stuurt ultralicht in. Pas bij een race-achtig tempo blijkt dat hij niet de stabiliteit van de concurrentie heeft. NAT WEGDEK: Een voorbeeldig gevormd grensbereik, uitstekende grip bij acceleratie en in bochten; de Power 5 houdt van regen. Hij heeft ook de kortste remweg in de test. Een duidelijke zaak! CONCLUSIE: Met de Power 5 zet Michelin de traditie voort de beste straatband voor superbikes in alle weers­ omstandigheden te maken. En ook op een circuit­ dag kan de Michelin het lang bijbenen. PIRELLI Diablo Rosso Corsa II Gewicht: voor 4,4 kg, achter 6,6 kg Productieland: Duitsland Info: www.pirelli.nl BEOORDELING STRAAT: Hoe lager de temperaturen, hoe langer de DRC II moet worden warmgereden. Daarna weet hij echter te over- tuigen met voorbeeldige grip en goede feedback. Mede dankzij de twee rubbercompounds op de voorband en drie op de achterband heb je al snel vertrouwen in de beschikbare grip. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,5/2,5 bar) Al bij het inrijden, waarbij hij enige druk op het stuur verlangt, geeft de Pirelli een voorbeeldige feedback qua grip. Zijn uitdrukkelijke pluspunten zijn daarna de grote bochtstabiliteit en de stevige grip bij toenemende bocht- snelheid. Hij is niet de meest lichtvoetige van deze groep, maar hij stuurt toch wendbaar en bovendien neutraal in. Voorbeeldig is de stabiliteit bij het uitaccelereren van bochten! NAT WEGDEK: De gelijkenis met de uit dezelfde ontwikkelingsafdeling stammende Metzeler is merkbaar. Ook de DRC II is een zeer goed in te schatten regenband met veel natte grip. CONCLUSIE: Met zijn onverstoorbare stabiliteit is de DRC II een sportband uit het boekje. Hij weet op circuitdagen net zo te overtuigen als bij een spor- tieve rit over secundaire wegen. En hij doet het ook in de regen goed. METZELER Sportec M9RR Gewicht: voor 4,4 kg, achter 6,8 kg Productieland: Duitsland Info: www.metzeler.com BEOORDELING STRAAT: De M9RR maakt op bijna voorbeeldige wijze de spagaat tussen grote sportiviteit en een zeer goede inzetbaarheid in dagelijks gebruik. Hij heeft meteen al goede grip en feedback en stuurt daarbij neutraal in. De wendbaarheid is weliswaar niet zo fantastisch als bij de concurrenten van Bridgestone en Michelin, maar nog altijd behoorlijk goed. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,5/2,5 bar) Met de op één na beste rondetijd weet de M9RR indruk te maken. Hij geeft flinke grip bij zeer goede stuur­ precisie. Qua lichtvoetigheid en wendbaarheid is hij wat minder dan de S22 en de Sportsmart TT. Hij geeft wel een perfecte stabiliteit vanuit snelle bochten. NAT WEGDEK: De snelste tijd op het natte testcircuit toont aan dat de M9RR fenomenale grip in de regen biedt. Zijn feedback is top en het grensbereik maakt hem perfect in te schatten! CONCLUSIE: De opvolger van de al zeer goede M7RR komt uit­ stekend voor de dag in deze 2021-sportbandentest. Alles bij elkaar maakt de uitgebalanceerde mix van sport- en straatkwaliteiten de M9RR een echte aan­ rader voor allround-gebruik. Oordeel: uitmuntend Oordeel: uitmuntend Oordeel: uitmuntend Grip in bochten* …is de zijdelingse grip onder maximale hellingshoek op droog en nat asfalt. Deze balanceeract wordt enkel op afgesloten circuits uitgetest. Oprichtmoment …duidt op het zich willen oprichten van de motor tijdens het remmen in bochten. Deze reactiekracht moet je tegengaan met duwen tegen de binnenste stuurhelft. Bandenspanningen** Binnenwegen/natte test: v/a 2,5/2,9 bar, op het circuit zoals per band aangegeven. DE MOTOR VOOR DE BANDENTEST Alhoewel bij 17-inch wielen de maten 120/70 (voor) en 180/55 (achter) heel veel voorkomen, staan de huidige superbikes overwegend op 190/55 achter, soms zelfs op 200/55. Mede met het oog op de eisen bij eerste montage stemmen de bandenfabri­ kanten hun nieuwe sportbanden steeds meer af op deze brede maten. We hebben met de actuele Yamaha YZF-R1 bewust een typische 1.000cc-superbike uitgekozen, om de testresultaten zoveel mogelijk een algemeen geldend karakter te geven. Technische gegevens Yamaha YZF-R1 Viercilinder-lijnmotor met crossplane-krukas, 998 cc, 147 kW (200 pk) bij 13.500 tpm, 112 Nm bij 11.500 tpm, aluminium brugframe, wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 102 mm, ABS, tractiecontrole, zithoogte 835 mm, rijklaar gewicht 201 kg, tankinhoud 17 l, prijs € 22.199,-.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3