MotoPlus 08 - 2021
ZO TESTEN WE Eind 2020 konden we op het testcomplex van Dunlop/Goodyear in Mireval (nabij Montpellier) onze uitgestelde bandentest dan eindelijk uitvoeren. Naast het kunst matig natgehouden testcircuit maakten we ook gebruik van het grote droge circuit: het ooit als GP-circuit gebouwde ‘Carland’, een schitterende achtbaan tegen de berghelling achter Mireval. Het circuit heeft een fraaie variëteit aan snelle en langzame bochten, ideaal voor een bandentest. Hierbij lag de focus op de volgende criteria: CONTINENTAL Sport Attack 4 Gewicht: voor 4,4 kg, achter 6,7 kg Productieland: Duitsland Info: www.conti.nl BEOORDELING STRAAT: Met zijn ruwe oppervlak (‘Traction Skin’) levert de Conti vanaf de eerste meters meteen al grip; dit voordeel heeft geen enkele andere nieuwe band! De nummer 4 heeft echter niet meer de fantastische wendbaarheid van zijn voorganger, hier doet de concurrentie het inmiddels iets beter. Wel weet hij te overtuigen met zijn neutraliteit over het volledige hellingshoekbereik. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,1/1,8 bar) Ook op het circuit ligt de Sport Attack 4 qua wendbaar- heid en stuurprecisie iets achter op de rest. De grip is op zich wel voldoende voor circuitdagen, maar een iets te smal grensbereik beperkt je een beetje in het benutten van alle grip bij rijden op de limiet. NAT WEGDEK: Nattigheid en kou zijn niet de Sport Attack 4 z’n ding. Bij snelle richtingsveranderingen ontbreekt er wat dui- delijke feedback over de beschikbare grip. Ook tijdens remmen blinkt hij niet uit. CONCLUSIE: Zijn voorganger was dankzij z’n fantastische wend- baarheid altijd een uitblinker op straat. De Sport Attack 4 zet deze traditie niet voort. Alles bij elkaar is de Conti meer een degelijke allrounder. DUNLOP Sportsmart TT Gewicht: voor 4,6 kg, achter 7,1 kg Productieland: Frankrijk Info: www.dunlop.nl BEOORDELING STRAAT: Bij lage buitentemperaturen wil de Sportsmart TT eerst met beleid worden warmgereden. Daarna schittert hij echter met lichtvoetigheid en wendbaarheid, hij laat zich met weinig kracht insturen en heeft veel grip met goede feedback. De stabiliteit is uitstekend en bij remmen in bochten is er nauwelijks een oprichtmoment voelbaar. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,4/2,5 bar) De Dunlop geeft in nieuwe/koude toestand hooguit een gemiddelde feedback qua grip en stuurt dan ook wat traag in. Maar als je hem op temperatuur hebt gebracht, komt de op circuitdagen gerichte Sportsmart TT hele- maal tot leven. Dan laat hij zich superstabiel, precies en lichtvoetig van de ene bocht in de andere gooien. NAT WEGDEK: Een snel spinnend achterwiel laat je weten dat er op kletsnat wegdek weinig grip is. Ook in bochten krijg je door vroegtijdig glijden niet veel vertrouwen. CONCLUSIE: Hoe sneller, hoe beter, zo luidt het motto van de Sportsmart TT. Met daarbij de kanttekening dat het dan wel warm en droog moet zijn. De Dunlop moet zorgvuldig warmworden gereden om zijn enorme potentieel te ontketenen. BRIDGESTONE S22 Gewicht: voor 4,3 kg, achter 6,8 kg Productieland: Japan Info: www.bridgestone.nl BEOORDELING STRAAT: Eenmaal op temperatuur gebracht rolt de S22 heel soe- pel en met glasheldere feedback over de beschikbare grip door de bochten. Daarbij stuurt hij aangenaam neutraal, terwijl hij tegelijk bijna gretig instuurt. Met een goede wendbaarheid en behoorlijke eigendemping geeft hij ook bij een stevig tempo nog steeds een uit stekende feedback. CIRCUIT: (gereden met adviesspanningen v/a 2,2/2,0 bar) Voorbeeldige stuurprecisie, royale grip, onverstoorbare stabiliteit en zeer goede wendbaarheid zijn de plus punten bij een snelle rit op het circuit. Dankzij de feno menale feedback kun je hem heel extreem insturen en hij haalt de beste rondetijd in deze test. NAT WEGDEK: Dankzij een breed grensbereik wordt glijden vroegtijdig aangekondigd; dat maakt hem in de regen heel goed in te schatten. De voor- en achterband zijn qua grip zeer goed met elkaar in balans. Zeer goede meetwaarden in de remproef! CONCLUSIE: In 2019 stond de toen nieuwe S22 al bovenop het podium. Ondanks de verhevigde concurrentie laat deze zeer sportieve allrounder zich de overwinning ook in 2021 niet afsnoepen. ‘Kampai’ naar Japan! Oordeel: uitmuntend Oordeel: zeer goed Oordeel: zeer goed Wendbaarheid …duidt op de benodigde stuurkracht om de motor in de bocht te leggen en in bochten combinaties op lijn te houden. Gedrag in grensbereik* …is de controleerbaarheid van de band op de limiet. Wordt beoordeeld op zowel droog als nat wegdek. Stuurprecisie* …in verschillende bochtenpassages met uiteenlopende snelheden en veranderlijke bochtstralen. Geeft aan of de motor mooi de lijn volgt die hem wordt opgedragen of dat er duidelijke stuurcorrecties nodig zijn. Bochtenstabiliteit …gaat over het reageren van de band op hob bels en kuilen en het gedrag bij het omgooien in bochtencombinaties. Wordt getest in ver schillende situaties (solo/duo) en tijdens het accelereren onder grote hellingshoek. Rechtuitstabiliteit …wordt op hoge snelheid getest. Blijft de motor strak en stabiel op zijn lijn of treedt er pendelen op? Grip bij accelereren* …is de zijdelingse grip en tractie van de achterband in bochten met uiteenlopende snelheid (nat/droog). *De met een sterretje aangegeven bevindingen zijn representatief voor motoren die een soortgelijke geometrie/gewichtsverdeling hebben als deYamahaYZF-R1 **De per band aangegeven (verlaagde) adviesspanningen van de bandenfabrikanten hebben betrekking op circuitgebruik
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3