MotoPlus 08 - 2021

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Het verhaal wil dat ‘onze Hayabusa’ in één van die 20.000 containers zat. Tussen andere brood­ nodige spullen voor Blokker, Action en Easy Toys. En ook al stond hij niet daadwerkelijk op de Ever Given, dan zat hij dus in één van de 300 schepen die door deze stremming vertraging opliepen. Tja, er hoeft maar iets mis te gaan in de ‘supply chain’ of alles komt tot stilstand. Maar liefst 12% van de totale wereldhandel passeert het 193 kilo­ meter lange Suezkanaal: dagelijks voor bijna 9 miljard euro! En alhoewel Boskalis voor een onvervalst stukje Hollands Glorie zorgde door de mastodont uit zijn benarde positie te bevrijden, zal het nog wel even duren voor de logistieke keten is hersteld. Het Rotterdamse container­ overslagbedrijf ECT – waar veel schepen vanuit het Suezkanaal naartoe varen – verwacht dat het nog weken tot maanden effect heeft op de handel in West-Europa. Daarmee raken de pro­ blemen van de Ever Given ook de motorwereld, want de leveringen van nieuwe motoren stagneren momenteel enigszins, ter­ wijl de vraag bij de dealers onverminderd hoog is. Net als vrijetijdsproducten als campers en caravans zijn motoren in deze vreemde tijd – waarin we door de corona beperkt zijn in onze vrijheid, maar de aandelenkoersen omhoog schieten – zeer gewild. De stagnerende levering vanuit bijvoorbeeld Japan, China en Taiwan, waar veel motoren, motorblokken of componenten en toe­ behoren worden geproduceerd, zorgt dus ook voor stremming in de showroom. Zeker nu de vijver ‘jong gebruikt’ ook opdroogt. In het eerste kwartaal van 2021 werden er in ons land 3.102 nieuwe motoren verkocht; ondanks de aanhou­ dende vraag waren dat er ruim 500 minder dan vorig jaar. Hopelijk komt de uitlevering op korte termijn echt weer op gang, zodat de dealers weer aan de vraag kunnen voldoen en kopers eindelijk hun been over de felbegeerde machine kunnen slaan. In MotoPlus 2 toonden we de MotoGP-racer waarmee Suzuki in 2020 wereldkampioen werd en in dit nummer kunnen we je met de nodige trots de Yamaha YZR-M1 laten zien waarmee Maverick Viñales de laatste race van 2020 op Portimão reed. In de basis is het ook de machine waarmee hij de openings-GP van 2021 won. Maar zeer intrigerend is het verhaal achter het motor­ blok: in 2020 won Yamaha ook de eerste twee MotoGP-races, maar kregen ze grote technische problemen met de kleppen, die waren gemaakt door een extern bedrijf. Bij de verzegelde MotoGP-blokken moet de MSMA (de club van MotoGP-fabrikanten) instemmen met zo’n ingrijpende reparatie en daarvoor willen die dan inzage hebben in de problemen. Yamaha wenste zijn geheimen echter niet prijs te geven en accepteerde de forse straf die op ‘ongeoorloofde reparatie’ staat. Volgens de Japanse ere­ code moest Yamaha zich in 2020 echter eigenlijk helemaal terugtrekken voor de rest van het sei­ zoen. Omdat dat weer problemen opleverde met MotoGP-promotor Dorna, besloot Yamaha het seizoen wel uit te rij­ den, maar niet meer mee te doen voor de wereld­ titel! Uit respect voor de concurrenten schroefden ze het vermogen van hun 2020-machines terug; daarom konden ze nadien ook acht races met hetzelfde blok rijden. Dit jaar zien we dus weer de ‘echte YZR-M1’ in de MotoGP en dat leidde tot winst in de eerste twee wedstrijden! Bijzonder dat er zelfs op het aller­ hoogste motorsport-niveau voor de Japanners dus nog ‘erecodes’ bestaan! Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 08 / 2021 Erecode UI T RESPECT VOOR DE CONCURRENTEN SCHROEFDE YAMAHA IN 2020 HET VERMOGEN VAN DE YZR-M1 TERUG Graag hadden we in dit nummer de eerste test van de nieuwe Suzuki Hayabusa gepubliceerd, maar er kwam een kink in de kabel. Een kink van 400 meter lang, 224.000 ton zwaar en geladen met 20.000 containers: het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Een prachtige foto­ reportage van de Yamaha YZR-M1 toont vanaf pagina 80 de specialistische en dure techniek van een MotoGP-racer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3