MotoPlus 08 - 2021
BANDENTEST (2): SPORTBANDEN (120/70ZR17, 190/55ZR17) PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 69 Veelzeggend is met name de rood gemarkeerde Omega-bocht, waar we de banden geleidelijk naar hun slipgrens kunnen brengen. De verschillen in gemiddelde bochtsnelheid en hellingshoek laten het duidelijk zien: hoe eerder een band glijdt, hoe langer de rondetijd wordt. 0 1625 0 30 60 90 120 150 Afgelegde weg in m Snelheid in km/uur ■ Metzeler M9RR rondetijd: 1.24,3 in referentiezone: 61,3 km/uur bij 20,7° hellingshoek ■ Dunlop SportsmartTT rondetijd: 1.39,3 in referentiezone: 52,2 km/uur bij 15,4° hellingshoek Referentiezone Nat testcircuit Referentie zone ren minder goed aan. Slicks hebben daarom helemaal geen silica. Het beste voorbeeld is een MotoGP-race die start op een natte baan met regenbanden. Daarmee zijn tegenwoordig werkelijk onge looflijke hellingshoeken haalbaar en er kan verbazingwekkend hard uit bochten worden geaccelereerd. Wanneer het vervolgens echter ophoudt met regenen en de baan opdroogt, dan raken de banden hun waterkoeling kwijt en worden ze enorm veel warmer, waarna de banden gruwelijk gaan smeren en de stukken rubber je om de oren vliegen. Dat soort tafere len hebben we ongetwijfeld allemaal weleens gezien en dat is – naar we aannemen – niet iets wat je op je eigen motor mee wilt maken. Voor de dagelijkse praktijk op straat moet er dus een zo goed mogelijk compromis worden gevonden, zodat de rubbercompound op nat wegdek voldoende grip geeft, maar bij stevig bochtenwerk in zonnige omstandigheden niet gevaarlijk gaat smeren en bewegen, en dat je op hoge snelheid ook prima stabiliteit behoudt. Als de technici van de bandenfabrikant hun werk goed hebben gedaan, zal de betreffende band na testonderdeel 1 en 2 ook hier op het derde onderdeel goed (genoeg) functioneren. Om tot duidelijke en bovendien rechtstreeks vergelijkbare testresultaten te komen, moet je een regenrit zo goed mogelijk simuleren. Zoals hier op het testcomplex van Goodyear-Dunlop, waar we met een datalogger alle ritten op het permanent natgehouden testparcours vastleggen. Bij de meting in de doorlopende Omega-bocht zijn er duidelijke verschillen te zien wanneer de banden tegen de slipgrens naar hun maximale hellingshoek worden gebracht. Opvallend minder is hier de Dunlop: die is dan ook een buitenbeentje doordat er – ten faveure van consistente circuitprestaties – geen silica in zit. Op de kletsnatte baan komt hij niet voldoende op temperatuur.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3