MotoPlus 08 - 2021
Bij de bandentest maken we ook gebruik van geavanceerde MotoGP-meetappara- tuur van 2D. Ook de temperatuur van de banden wordt gemeten om tot goed vergelijk bare metingen te komen. Nog meer meetgereedschap, inclusief een groot formaat schuifmaat voor de werkelijke breedte van de achterbanden. En maar wisselen, elk uur opnieuw. Lopende-bandwerk in de pitbox. maximale score Bridgestone Battlax S22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart TT Metzeler Sportec M9RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso Corsa II Wendbaarheid 10 9 8 6 9 10 8 Stuurprecisie 20 18 16 14 19 19 17 Grip in bochten 20 19 17 13 19 20 19 Grip bij acceleratie 20 18 16 14 19 17 19 Gedrag in grensbereik 20 17 16 13 19 18 18 Remvertraging 10 8 6 5 8 9 7 Remweg vanaf 100 km/u 51,4 53,4 54,7 50,8 49,9 51,7 Snelheid in Omega-bocht 60,9 59,7 52,5 60,8 61,4 60,3 Rondetijd 1.26,6 1.28,5 1.39,3 1.24,3 1.24,8 1.25,2 Totaal 100 89 79 65 93 93 88 OORDEEL* zeer goed goed voldoende uit- muntend uit- muntend zeer goed Tussen de sessies door binnen even op temperatuur komen, vooral na de natte sessies. In de regen is het weer het moment om te schitteren voor de uitstekende straat-sportband Michelin Power 5. Ook de remweg bij een noodstop vanaf 100 km/uur is fenomenaal; da’s echt een stuk extra veiligheid! De Metzeler M9RR, die een kleine meter later tot stilstand komt, zit op een vergelijkbaar niveau. De twee circuituitblinkers van Bridgestone en Pirelli weten echter ook op nat wegdek een prima prestatie neer te zetten. De Conti geeft vergeleken met de kop iets te veel toe; de op circuit dagen gemaakte Dunlop Sportsmart TT kan in dit gezelschap in de regen niet meekomen. *100 t/m 91 punten = uitmuntend, 90 t/m 81 punten = zeer goed, 80 t/m 71 punten = goed, 70 t/m 61 punten = voldoende, 60 t/m 51 punten = onvoldoende, 50 t/m 0 punten = slecht -puntenscore Nat wegdek ZIN IN RIJDEN IN DE REGEN? Voor ons een van de drie testonderdelen, maar voor sommigen het beslissende onderdeel: rijden in de regen. Op de verkeerde banden kan het rijden met een 200pk-superbike je snel de moed in de schoenen doen zinken. Er is natuurlijk al geruime tijd een tover middel tegen regen en dat heet silica. Met dit steenachtige poeder (een kiezelzuurver binding) kunnen de bandenfabrikanten het rubber bij lage temperaturen soepeler maken, en daarmee betere grip op nat wegdek geven. Nattigheid betekent namelijk in de eerste plaats kou. Regen heeft feitelijk hetzelfde effect als koelvloeistof in de motor: warmte wordt afgevoerd en de temperatuur wordt voortdurend verlaagd. Dat is fijn voor het motorblok, maar heeft voor banden enorme nadelen. Het rubber heeft namelijk een zekere basistemperatuur nodig om soepel genoeg te worden om zich goed te kunnen vertanden met het wegdek. Terwijl je de banden bij een sportieve rijstijl in de zomer al snel weer in een prettige zone tussen 40 en 60 °C kunt krijgen, haal je op nat wegdek hooguit de helft. Je bent als het ware voortdurend met de koude banden zo uit de garage onderweg. Het genoemde silica zorgt ervoor dat het rubber bij lagere temperaturen al fatsoenlijk plooibaar is en zo toch al redelijk grip geeft. Deze ‘zacht maker’ kun je echter niet zomaar ongestraft door het rubbermengsel roeren. Het gaat ten koste van de thermische belastbaarheid van het loopvlak, het rubber kan hoge temperatu
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3