MotoPlus 08 - 2021

BANDENTEST (2): SPORTBANDEN (120/70ZR17, 190/55ZR17) PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 67  maximale score Bridgestone Battlax S22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart TT Metzeler Sportec M9RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso Corsa II Wendbaarheid 10 9 8 9 8 10 8 Stuurprecisie 10 10 8 9 9 10 9 Bochtenstabiliteit 20 19 17 18 18 16 19 Grip in bochten 20 19 15 18 18 16 19 Grip bij acceleratie 20 19 17 19 19 18 19 Gedrag in grensbereik 20 19 17 18 19 18 19 Rondetijd 1.31,08 1.33,03 1.31,76 1.31,35 1.33,10 1.31,50 Bandenspanning v/a (bar) 2,2/2,0 2,1/1,8 2,4/2,5 2,5/2,5 2,1/1,9 2,5/2,5 Totaal 100 95 82 91 91 88 93 OORDEEL* uit- muntend zeer goed uit- muntend uit- muntend zeer goed uit- muntend droge test­ baan Wat op de openbare weg uitstekend functioneert, kan ook onder maximale belasting op het circuit zeer goed voor de dag komen. Dat blijkt in elk geval bij de Bridgestone S22 zeer duidelijk het geval. Straatkwaliteiten kunnen op het circuit echter ook beperkingen opleveren. De Michelin Power 5 valt op het circuit wat terug. Daarentegen komen andere banden juist beter tot hun recht, zoals de zeer sportief geconstrueerde banden van Pirelli en Dunlop; de Sportsmart TT geeft nu duidelijk meer wendbaarheid en stuurprecisie dan bij lager tempo op straat. De nieuwe Metzeler M9RR behoudt ook als het hard gaat zijn niveau. *100 t/m 91 punten = uitmuntend, 90 t/m 81 punten = zeer goed, 80 t/m 71 punten = goed, 70 t/m 61 punten = voldoende, 60 t/m 51 punten = onvoldoende, 50 t/m 0 punten = slecht -puntenscore Circuit ALLES ROND VOOR JE CIRCUITDAG? Even weg uit de alledaagse beslommeringen, tijd voor puur en ongehinderd rijplezier op het circuit. Werken de zes sportbanden hierbij mee of dreigen ze door de hoeven te gaan? Hoofdstuk 2: het circuit! Voor alle duidelijkheid: wie op het circuit fanatiek op jacht is naar zijn persoonlijke ronderecord en daarbij ook echt hard gaat, die kan beter pure circuit- of zelfs racebanden monteren. Die zijn er zowel met als zonder straatgoedkeuring. Dat neemt niet weg dat je ook met een normale sportband prima een circuitdag moet kunnen doen. Voor dit testonderdeel hebben we de banden­ spanningen meer of minder verlaagd conform de adviesspanningen van de bandenfabrikan­ ten voor circuitgebruik, zie de in de tabel aan­ gegeven waarden (die soms nog verrassend hoog uitvallen). Bij het voorgaande straat­ onderdeel hebben we de gebruikelijke advies­ spanningen van 2,5 bar voor en 2,9 bar achter gehanteerd. Onze insteek-bandentemperatuurmeter gaf bij de regelmatige temperatuurcontroles 60 °C en meer aan voor het loopvlak – perfecte omstandigheden dus om de test-R1 op het oude Grand-Prix-circuit ‘Carland’ (nu al vele jaren het testcircuit van Goodyear-Dunlop) naar maximale hellingshoeken te sturen. Welke sportbanden geven in de hobby­ racer-modus het grootste rijplezier? Een nadere blik op de tabel en de door de 2D-datalogger geregistreerde rondetijden geeft daarvan al een goede indicatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3