MotoPlus 08 - 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 65 KLAAR VOOR JE FAVORIETE STRAATROUTE? Je zou kunnen denken dat het straatonderdeel een kwestie van rustig opwarmen is voordat het serieus wordt, maar zo simpel ligt het niet. De openbare weg heeft zo zijn eigen bijzonderheden en moeilijkheden. Hoofdstuk 1! Wanneer je in dit vroege jaargetijde ’s mor­ gens je motor uit de schuur of garage rolt, moet je niet alleen zelf nog even warm wor­ den. Dat geldt ook voor de banden, al kun je bij hen het kippenvel niet zien. Je merkt het in de eerste bochten echter wel: een hard, houterig gevoel, vage feedback en een nukkig stuurgedrag. Net als de motorolie moeten ook de banden eerst rustig worden warmgereden voordat ze optimaal functioneren. En precies dat maakt het ontwikkelingsproces in deze bandencategorie niet gemakkelijk. Aan de ene kant heb je de alsmaar sterkere en snellere naked- en superbikes, die een stabiel karkas nodig hebben. Motoren die graag vlot door allerlei bochten worden gestuurd, maar die ook weleens met 250+ keihard rechtuit over de Autobahn worden gejaagd. Je wilt aan de ene kant dus fantastische handelbaarheid en aan de andere kant onverstoorbare rechtuitstabi­ liteit. En om terug te komen op temperaturen: we hebben het bij de sportbanden in deze test niet over pure zomerbanden die alleen hoeven te functioneren bij asfalttemperaturen van 40 graden en meer. Het motorseizoen duurt van Pasen tot en met oktober, en in onze contreien betekent dat dat je ook ettelijke dagen slecht weer kunt en zult hebben. Waardoor zeer spe­ cifiek op maximale sportprestaties gemaakte banden – zoals de Sportsmart TT – op dit test­ onderdeel een beetje het nakijken hebben. In dit straatonderdeel zijn de Bridgestone S22 en de Michelin Power 5 de uitblinkers, ze pakken een lichte voorsprong op de rest. Beide scoren met uitstekende wendbaarheid en messcherpe stuur­ precisie onder normale straatomstandigheden. Tegelijk kunnen we het complete deelnemersveld qua bochtenstabiliteit, zijdelingse grip en tractie bij uitaccelereren alleen maar de maximale score geven. Wat uniek blijft: de Conti geeft dankzij speciale fabricageprocedures in nieuwstaat al op de eerste meters een fenomenaal gripgevoel. maximale score Bridgestone Battlax S22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart TT Metzeler Sportec M9RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso Corsa II Koude grip nieuw 10 8 9 6 8 8 8 Wendbaarheid 20 19 17 16 18 19 17 Stuurprecisie 20 19 17 17 18 19 18 Bochtenstabiliteit 10 10 10 10 10 10 10 Grip bochten/acceleratie 20 20 20 20 20 20 20 Gedrag in grensbereik 10 9 9 9 9 9 9 Oprichtmoment 10 9 8 8 8 9 9 Totaal 100 94 90 86 91 94 91 OORDEEL* uit­ muntend zeer goed zeer goed uit­ muntend uit­ muntend uit­ muntend *100 t/m 91 punten = uitmuntend, 90 t/m 81 punten = zeer goed, 80 t/m 71 punten = goed, 70 t/m 61 punten = voldoende, 60 t/m 51 punten = onvoldoende, 50 t/m 0 punten = slecht Die komen bij normaal straatgebruik gewoon niet op hun optimale bedrijfstemperatuur, of kunnen er in elk geval niet constant op worden gehouden. Wie in de eerste plaats een spor­ tieve allrounder zoekt, moet dus vooral deze tabel wat beter bekijken. -puntenscore Straat (secundair)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3