MotoPlus 08 - 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 63 ERENDE EDENS Het is nog winter, maar we zitten in het uiterste zuiden van Frankrijk, waar de temperaturen het toestaan om onze nood­ gedwongen lang uitgestelde bandentest eindelijk uit te voeren. Hoe danst een YZF-R1 het best over de openbare weg en het circuit, droog en nat? Zes actuele sportbanden moeten in deze test laten zien wat ze kunnen. Deel 2 van de 2021-bandentest! | Tekst: Jörg Lohse en Karsten Schwers; Foto’s: Markus Jahn, mps-fotostudio (6), Yamaha (1) | Vanwege de uitbraak van het coronavirus moest ook onze geplande 2020-sportbanden­ test worden uitgesteld. Maar het voordeel is dat we door de gewijzigde planning nu onze 2021-bandentest duidelijk eerder dan anders kunnen presenteren. Normaal gesproken publi­ ceerden we de bandentestserie ergens rond juni. Niet zelden kregen we de wens te horen om dit niet onbelangrijke stuk consumenten­ informatie voor het ultieme bochtenplezier wat eerder in het jaar in het blad te zetten. Liefst al rond de start van het seizoen. Wel, in die zin hebben we van de nood dus een deugd gemaakt. In het vorige nummer plaatsten we al de toerbandentest, nu zijn de sportbanden van de zes grote merken aan de beurt. In de folders c.q. websites van Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin en Pirelli worden deze banden graag aangeduid met predicaten als supersport of zelfs hypersport. Bij de meeste fabrikanten heb je keus uit meerdere types, variërend van straatgeoriënteerd tot sterk cir­ cuitgericht. We hebben de focus in deze test gelegd op allround-kwaliteiten. De drie test­ onderdelen – straat, circuit en de natte test – tellen daarom alle even zwaar mee. De totaal­ uitslag wordt dus voor tweederde bepaald door de meer dagelijkse praktijkeigenschappen. Met deze boodschap lieten we de bovengenoemde fabrikanten vrij om hun bandentype naar keuze voor deze test in te sturen. De Bridgestone S22 kennen we al uit de 2019- test en treedt als testwinnaar van destijds nu aan als titelverdediger. Conti stuurt de Sport Attack 4 voor het eerst in de ring, als opvolger van de 3. We zijn benieuwd of de 4 net zo’n wendbaar sturende band is als zijn voorganger. De in 2018 gelanceerde Sportsmart TT van Dunlop is een interessant ‘hybridemodel’: hij is sterk gericht op circuitdagen, dus hoe functio­ neert dat op straat en in de regen? We zullen zien! Terwijl met de ook uit 2018 stammende Pirelli Diablo Rosso Corsa II een bekend gezicht wederom in de testopstelling staat en van zustermerk Metzeler uit hetzelfde concern de vorig jaar gepresenteerde Sportec M9RR voor het eerst in onze vergelijkingstest acteert, als opvolger van de uit 2015 stammende M7RR. Kan de M9RR de goede allround-eigenschap­ pen van de ‘7’ verder uitbouwen? En tot slot is er de nieuwe Michelin Power 5. Na de meer circuitgerichte Power RS en RS+ wil Michelin met de ‘5’ nu weer aanknopen bij ‘oude’ Power-deugden, dus sterke straat- en regeneigen­ schappen. Het belooft dus een boeiende ver­ gelijkingstest te worden! IN DIT NUMMER: Zes sportbanden in de maten 120/70 ZR17 en 190/55 ZR17 getest op binnenwegen, het circuit en op nat wegdek onder een Yamaha YZF-R1. INMOTOPLUS 07/2021: Zes toerbanden in de maten 120/70 ZR17 en 180/55 ZR17 getest op binnenwegen, op nat wegdek en op slijtage onder een BMW F900XR. BINNENKORT: Levensduur versus grip: wat maakt een band tot marathonloper met grip? Een analyse van tien jaar slijtagetests. 2021 BANDENTEST »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3